انجمن داستان ، آخرین مرحله از فرایند تجربه ادبیات در میان اعضای برگزیده مراکز آفرینش های ادبی است . اعضا پس از گذراندن دوره های کارگاه نوشتن خلاق و کارگاه های ادبی داستان واجد شرایط ورود به انجمن داستان می شوند. دراین مرحله اعضایی که توانایی خلق اثر دارند، به شکل تخصصی با گونه های مختلف داستان آشنا می شوند. 

مهمترین اهداف تشکیل انجمن : ایجاد فضایی امن برای توسعه و ترویج «ادب نقد شدن و نقد کردن »در جامعه نوجوانان و جوانان پدیدآورنده آثار ادبی ، ایجاد فضای امن و سالم برای نوجوانان و اعضای ارشد، گسترش و تداوم ارتباطات اعضا و مراکز فرهنگی و هنری کانون در سطح تخصصی تر با یکدیگر و با کارشناسان ادبی کانون و چهره های ادبی شاخص استان و کشور ارتقاء سطح توانمندی های اعضای برگزیده ادبی آشنایی اعضا با جریان های ادبی معاصر و روز ،معرفی چهره های جوان و خلاق ادبی به جامعه ادبی کشور در حوره داستان ،ایجاد روحیه نقدپذیری ،تشویق و تربیت نگاه انتقادی در اعضا 

 

  • 1399/12/29 - 20:29
  • تعداد بازدید: 5822
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری یازدهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا اهواز در فضای مجازی

یازدهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، یازدهمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار داستانی نوجوانان و با حضور عباس قدیر محسنی نویسنده کودک و نوجوان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، کارشناس و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون شهرستان اهواز، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

قدیر محسنی در این نشست گفت: نوجوانان باید بامطالعه و تمرین، وجه تمایز میان قالب‌های داستان، خاطره و گزارش را فراگرفته و توجه کنند که برای داستان شدن یک اثر ادبی عناصری مانند پیرنگ، گره‌افکنی، روابط علت و معلولی و ساختار نیاز است.

او با اشاره به این‌که بهتر است در قدم‌های اول داستان‌نویسی از خاطره‌های خود و اطرافیان بهره بگیریم، افزود: می‌توانیم متن یک خاطره را فراتر برده و با استفاده از تخیل به داستان برسانیم.

قدیر محسنی در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث زبان در داستان پرداخت و بیان کرد: زبان در داستان نباید شاعرانه باشد بلکه به‌سادگی و با صراحت، شفافیت و روشنی حق مطلب را ادا کرده و از تشبیه و استعاره که حالت شاعرانگی به متن می‌دهند به دور باشد.

 او تأکید کرد: استفاده از زبان عامیانه فقط در گفت‌وگوها جایز است و زبان داستان نباید محاوره و شکسته باشد.

نویسنده‌ی کتاب "کرمالویی "، در ادامه، خصوصیات یک داستان مینیمال را برشمرد و توضیح داد: مینیمال شاخه‌ای از داستان کوتاه است که پایان‌بندی‌های کوبنده، متفاوت و غیرقابل ‌پیش‌بینی دارد.

وی در ادامه گفت: یک نویسنده‌ی تیزهوش باید ماجراها و اتفاقات را از منظری متفاوت ببیند و در واقع تفاوت نگاه و دوری از کلیشه برای نویسنده شدن بسیار مهم است.

این نویسنده و منتقد، در پاسخ پرسش یکی از اعضا به شرح نکاتی پیرامون چگونگی ایجاد طنز در داستان پرداخت و افزود: اصل، نوشتن داستان خوب است. بهره بردن از تضادها، بزرگنمایی در طرح و پیرنگ باعث ایجاد طنز می‌شود.

بر اساس این گزارش، فاطمه نصیری راسفندی، پرند علیدادی، ستایش سرکهکی و سوفیا رضایی، از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی با سرپرستی فاطمه رشیدی و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا و معرفی منابع معتبر داستان‌نویسی توسط میهمان برنامه، به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت