این مرکز ازسال 1346درهمین محل فعالیت خودرا آغاز نموده ،با اجرای فعالیت های فرهنگی وهنری و ادبی درحال حاضر این مجموعه دارای 16704جلد کتاب در فضایی دلنشین با مساحت 340مترمربع دارای سالن کودک ونوجوان برای مطالعه اعضا می باشد.

خدمات مرکز: کارگاه های هنری ویژه گروه های سنی 4تا 17سالگی

اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضا حقیقی ومجازی برگزاری کارگاه های تخصصی وفعالیت های فرهنگی و هنری می باشد .

بخش های مرکزی : کتابخانه کودک و نوجوان و سالن آمفی تئاتر در مساحت 140متردارای فضاوبه حیاط سبز دردور تادور سالن مرکزی به مساحت2000هزار مترمی باشد .

امکانات ویژه مرکز : سالن مطالعه کودک ونوجوان سالن آمفی تئاتر سوئیت وسه  هرکلاس 16متر دربیرون ازسالن دارد.

امکانات کارگاهی : یک کلاس سفالگری که ورودی آن بیرون از سالن مطالعه می باشد ودوکلاس داخل سالن جهت کارگاه های خوشنویسی ونقاشی می باشد .

خدمات فراگیر : ندارد

روز و ساعت فعالیت : مرکز دریک شیفت صبح از ساعت 8تا 13ظهر می باشد که روزهای زوج دختر وروزهای فرد پسر می باشد.

پرسنل : یک مسئول مرکز، یک مربی پاره وقت درهفته دوروز درمرکز می باشد ویک نفر خدمات می باشد.

شرایط عضویت : داشتن حداقل 6سال تا 17سال وپرداخت شهریه 20000هزارتومان برای عضویت درمرکز حقیقی .

نشانی مرکز : خوزستان – شوشتر – چهارراه امام خمینی – ضلع غربی  جنب ستاد نمایندگی نماینده شهر گیلانی –کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک

تلفن مرکز : 3625734

مسئول مرکز : مرجان کهوازی زاده

اخبار مرکز:

 

  • 1401/08/16 - 13:30
  • تعداد بازدید: 3515
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) با موضوع " بررسی طرح و نقش در آثار سفالین" و حضور حکیمه بهرامی مدرس و مربی سفالگری کانون استان، کارشناس واحد هنرهای تجسمی و اعضای این انجمن، به میزبانی مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز برگزار شد.

حکیمه بهرامی در این نشست با تأکید بر عناصر نمادین گفت: یکی از بهترین ویژگی‌های نقش‌پردازی ایرانی، استفاده از عناصر نمادین است که بررسی این نقوش می‌تواند امکانات جدیدی را برای شناخت هنر ایرانی و ارتباط آن با موضوعات مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و..‌ فراهم سازد.

وی با اشاره به انواع نقوش ایرانی توضیح داد: از مهم‌ترین نقوش نمادین می‌توان به نقش شیر اشاره کرد که همواره در طول تاریخ (از دوران کهن تا به امروز) هنر ایران حضور داشته و معانی متفاوتی را در بر دارد.

بهرامی در ادامه تصریح کرد؛ نقش شیر، نشانه آریایی وسمبل ایرانی بوده که در کنار پادشاهان باستان، به عنوان یک نماد سلطنتی، شجاعت و قدرت آمده است و همانند یوز، ببر، پلنگ در جدال با دلاوران مشاهده می‌شود.

این مربی سفال با اشاره به شیرهای سنگی که در گورستان‌ها دیده می‌شود گفت: بعد از ورود اسلام به ایران و منع استفاده از مجسمه نقش شیر، به عنوان مظهر قدرت و شجاعت باقی ماند و با هوشمندی خاص ایرانیان با تعبیری جدید، به‌ سرعت به یکی از نشانه‌های سنتی در دین اسلام تبدیل شد به طوری که به امام علی (ع) لقب شیر خدا دادند.

وی توضیح داد: قوم بختیاری در گذشته بر روی مزار بزرگان خود شیر سنگی با نقش‌هایی همچون شمشیر، خنجر، تفنگ و کارد شکاری، تسبیح، شانه، انگشتر می‌گذاشتند و بیان‌کننده دلاوری و رشادت آن فرد بود.

ایشان در ادامه به دیگر تعابیر متفاوت نماد شیر پرداخت و گفت: محافظ (نگهبان)، مرگ (نیستی) و ابدیت (جاودانگی)، تعابیر دیگر از این نماد است که هر کدام به ‌نوعی در آیین و رسوم مردم تعبیرخود را نشان می‌دهد.

او در پایان عنوان کرد؛ یکی از دلایل ماندگاری بسیاری از نقوش، ریشه‌دار بودن آن‌ها در ادیان قدیم ایران و آیین‌های آن دوره است که با شروع اسلام رنگ اسلامی به خود گرفته و به نوعی درتار و پود اعتقادات و باورهای اسلامی نفوذ پیدا کردند.

در ادامه این نشست، کارگاه آموزشی ساخت مجسمه‌های سفالی با الهام از مجسمه‌های بومی_ محلی استان خوزستان برگزار شد.

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت