سال احداث 1350وبعد از جنگ باز سازی شده در مهر 1372فعالیت خود را آغاز کرده است.

در حال حاضر مرکز دارای 14271   جلد کتاب می باشد مساحت کل مرکز

1173وعرصه 214متر ،ودارای یک سالم مطالعه برای کودک ونوجوان است

خدمات مرکز :کارگاه هنری ویژه گروه سنی 6تا 17سال

اجرای فعالیت برای اعضای حقیقی ومجازی

فعالیت های فرهنگی ،هنری وادبی

بخش های مرکز :سالن مطالعه کودک و ونوجوان ،2کلاس هنری

امکانات ویژه مرکز: یک کارگاه هنری وسال مطالعه کودک ونوجوان  (یک سالن تازه ساخت که هنوز تجهیز نشده است )

امکانات کار گاهی :2کارگاه هنری

خدمات فراگیر: ندارد

روز ها وساعات فعالیت :مرکز از ساعت 8صبح الی 14

روزهای زوج دختر وروزهای فرد پسر

پرسنل :1مربی فرهنگی به همراه مسئول مرکز و1نفر خدمات

شرایط عضویت :داشتن حداقل 6سال تا 17سال وپرداخت هزینه عضویت

نشانی :خرمشهر:کوتشیخ بلوار بایندر ، خیابان کارون روبروی اسکله 1قایقرانی  تلفن :06153532510

مسئول مرکز :خانم علویان

 

 

اخبار مرکز:

 

  • 1399/12/22 - 18:02
  • تعداد بازدید: 5938
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
محبوبه بزم آرا شاعر و نویسنده

مستقیم‌گویی یک آسیب جدی برای شعر است

محبوبه بزم آرا شاعر و نویسنده، معتقد است: مستقیم گویی یک آسیب جدی برای شعر است و در سرایش شعر باید دست به روایت حس منحصربه‌فرد درونی بزنیم زیرا شرح تجربه‌هایی است که شاعر به کمال زیسته و موجب خلاقیت و منحصربه‌فرد بودن اثر او می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، محبوبه بزم آرا، شاعر و نویسنده‌ی خراسانی، که در پنجمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر امام خمینی (ره) و بندر ماهشهر سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: شعر به عنوان یک شاخه‌ی هنری باید به زبانی نوشته شود که از صراحت و مستقیم گویی پرهیز کند.

او با اشاره به این که شاعر باید با نگاه متفاوت به پدیده‌ها، دست به کشف‌های متعدد بزند و با استفاده از آرایه ها در آن‌ها روح شعر بدمد توضیح داد: شعر یک محصول مشترک میان شاعر و مخاطب است و به‌اصطلاح دو بار متولد می‌شود، یک‌بار از ذهن شاعر و بار دیگر در ذهن مخاطب.

مولف کتاب "در مسیر باد پرسه میزنم" با بیان این‌که برای سرودن یک شعر توجه به فرم و ساختار، بسیار مهم است افزود: در سرودن شعر سپید باید به این نکته توجه کنیم که گوش انسان ناخودآگاه به کلام موزون واکنش مثبت نشان می دهد، و از آنجا که در قالب سپید آهنگ مشخصی نداریم باید به مؤلفه‌های زبان، خیال، موسیقی، اندیشه و... در این قالب توجه ویژه کنیم.

بزم آرا تاکید کرد: در شعر سپید باید مضمون‌آفرینی کرد و کمبود وزن و قافیه و موسیقی شعر را جبران کرد. در این میان می‌توان با هنر جابه‌جایی اجزای جمله و تقدم و تاخر، زبان را از حالت کلیشه خارج کرد و به آن تشخص و امتیاز داد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، در ادامه به لزوم آشنایی نوجوانان شاعر با ادبیات کهن اشاره کرد و گفت: نوجوانان باید برای آمادگی ذهنی خویش از ادبیات کهن غافل نشوند، از تأثیرات مهم مطالعه‌ی ادبیات کلاسیک می توان به گسترش دایره‌ی واژگانی و موسیقیایی شدن ذهن اشاره کرد.

آهنگ درونی در شعر سپید، هماهنگی حروف و ترکیب و تلفیق و جابه جایی کلمات، رستاخیز واژه‌ها و آشنایی‌زدایی، تکرار، ویرایش و حذف زوائد با رعایت ایجاز، وزن عروضی، تصویرسازی شاعرانه، پرورش حواس و عاطفه در شعر، ازجمله موارد دیگری بود که بزم آرا در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

بر اساس این گزارش، شکیبا قنواتی، ستایش مسعودی، الناز دلیری، مهرناز دوستان و روژان آریا فر، ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست اشعار خود را خوانش و به اشتراک گذاشتند.

این رویداد مجازی ادبی با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

پنجمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور محبوبه بزم آرا، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌های بندر امام خمینی (ره) و بندر ماهشهر، به‌صورت مجازی برگزار شد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت