سال احداث 1350وبعد از جنگ باز سازی شده در مهر 1372فعالیت خود را آغاز کرده است.

در حال حاضر مرکز دارای 14271   جلد کتاب می باشد مساحت کل مرکز

1173وعرصه 214متر ،ودارای یک سالم مطالعه برای کودک ونوجوان است

خدمات مرکز :کارگاه هنری ویژه گروه سنی 6تا 17سال

اجرای فعالیت برای اعضای حقیقی ومجازی

فعالیت های فرهنگی ،هنری وادبی

بخش های مرکز :سالن مطالعه کودک و ونوجوان ،2کلاس هنری

امکانات ویژه مرکز: یک کارگاه هنری وسال مطالعه کودک ونوجوان  (یک سالن تازه ساخت که هنوز تجهیز نشده است )

امکانات کار گاهی :2کارگاه هنری

خدمات فراگیر: ندارد

روز ها وساعات فعالیت :مرکز از ساعت 8صبح الی 14

روزهای زوج دختر وروزهای فرد پسر

پرسنل :1مربی فرهنگی به همراه مسئول مرکز و1نفر خدمات

شرایط عضویت :داشتن حداقل 6سال تا 17سال وپرداخت هزینه عضویت

نشانی :خرمشهر:کوتشیخ بلوار بایندر ، خیابان کارون روبروی اسکله 1قایقرانی  تلفن :06153532510

مسئول مرکز :خانم علویان

 

 

اخبار مرکز:

 

  • 1399/12/29 - 20:29
  • تعداد بازدید: 5886
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری یازدهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا اهواز در فضای مجازی

یازدهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، یازدهمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار داستانی نوجوانان و با حضور عباس قدیر محسنی نویسنده کودک و نوجوان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، کارشناس و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون شهرستان اهواز، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

قدیر محسنی در این نشست گفت: نوجوانان باید بامطالعه و تمرین، وجه تمایز میان قالب‌های داستان، خاطره و گزارش را فراگرفته و توجه کنند که برای داستان شدن یک اثر ادبی عناصری مانند پیرنگ، گره‌افکنی، روابط علت و معلولی و ساختار نیاز است.

او با اشاره به این‌که بهتر است در قدم‌های اول داستان‌نویسی از خاطره‌های خود و اطرافیان بهره بگیریم، افزود: می‌توانیم متن یک خاطره را فراتر برده و با استفاده از تخیل به داستان برسانیم.

قدیر محسنی در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث زبان در داستان پرداخت و بیان کرد: زبان در داستان نباید شاعرانه باشد بلکه به‌سادگی و با صراحت، شفافیت و روشنی حق مطلب را ادا کرده و از تشبیه و استعاره که حالت شاعرانگی به متن می‌دهند به دور باشد.

 او تأکید کرد: استفاده از زبان عامیانه فقط در گفت‌وگوها جایز است و زبان داستان نباید محاوره و شکسته باشد.

نویسنده‌ی کتاب "کرمالویی "، در ادامه، خصوصیات یک داستان مینیمال را برشمرد و توضیح داد: مینیمال شاخه‌ای از داستان کوتاه است که پایان‌بندی‌های کوبنده، متفاوت و غیرقابل ‌پیش‌بینی دارد.

وی در ادامه گفت: یک نویسنده‌ی تیزهوش باید ماجراها و اتفاقات را از منظری متفاوت ببیند و در واقع تفاوت نگاه و دوری از کلیشه برای نویسنده شدن بسیار مهم است.

این نویسنده و منتقد، در پاسخ پرسش یکی از اعضا به شرح نکاتی پیرامون چگونگی ایجاد طنز در داستان پرداخت و افزود: اصل، نوشتن داستان خوب است. بهره بردن از تضادها، بزرگنمایی در طرح و پیرنگ باعث ایجاد طنز می‌شود.

بر اساس این گزارش، فاطمه نصیری راسفندی، پرند علیدادی، ستایش سرکهکی و سوفیا رضایی، از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی با سرپرستی فاطمه رشیدی و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا و معرفی منابع معتبر داستان‌نویسی توسط میهمان برنامه، به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت