این مرکز فعالیت خود را از سال 1358 آغاز نموده و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. در حال حاضر این مرکز دارای 7613 جلد کتاب بوده و با مساحت 650مترمربع, دارای سالن سینما, سالن مطالعه و 2کلاس (کارگاههای هنری و ادبی) می باشد.

خدمات مرکز: کارگاههای هنری, فرهنگی ویژه سنین 4تا17سال

اجرای فعالیتهای فرهنگی: ویژه اعضای حقیقی و مجازی با برگزاری کارگاههای تخصصی و فعالیتهای عمومی (فرهنگی,هنری و ادبی)

بخش های مرکز: کتابخانه کودک و نوجوان(به صورت مشترک), سالن سینما

امکانات ویژه: سالن مطالعه ویژه کودک و نوجوان(به صورت مشترک), سالن سینما, کارگاههای هنری

امکانات کارگاهی: 1کارگاه

خدمات فراگیر: ندارد

روز و ساعت فعالیت: مرکز در یک شیفت از ساعت 8صبح الی 13 (روزهای زوج اعضا پسر و روزهای فرد اعضای دختر)

پرسنل: 1مربی مسئول, 1مربی فرهنگی, 2مربی هنری پاره وقت (مربی خوشنویسی و مربی نقاشی)و 1خدمات

شرایط عضویت: داشتن حداقل 6سال تا17 سال و پرداخت شهریه 12000تومان برای عضویت در مرکز حقیقی و 1000تومان در مرکز مجازی

نشانی مرکز: بهبهان خیابان شهید زیبایی- محوطه پارک شهید شریف نیا کدپستی6361788463

تلفن: 06152837546

مسئول مرکز: نسرین بازیانی

 

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1399/12/29 - 20:32
  • تعداد بازدید: 6047
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
لیلا سپهری شاعر و نویسنده‌ی خوزستانی

دغدغه‌مندی و اندیشه ورزی از لازمه‌های مهم شعر است

لیلا سپهری شاعر و نویسنده‌ی خوزستانی معتقد است: یک شاعر باید بار عاطفی واژه‌ها را بشناسد و از آن‌ها در جهت شرح دغدغه‌ها و اندیشه‌های خویش بهره بگیرد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، لیلا سپهری شاعر و نویسنده که در نُهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسجدسلیمان سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: در سرایش شعر چگونگی بیان اندیشه بسیار مهم است و استفاده از کلمات مترادفی که بار عاطفی مشابه دارند موجب طولانی شدن اثر شده و به ساختار آن ضربه وارد می‌کند، در این بین رعایت ایجاز اهمیت فراوان دارد.

او با اشاره به این‌که نماد‌شناسی یکی از ملزومات مؤثر بر چینش کلمات و محتوای شعر است، افزود: هنگام سرودن باید به سابقه‌ی معنایی واژگان و نمادها توجه کنیم چراکه نمادشناسی باعث می‌شود که هر کلمه را، دیگرگونه تر در اشعار به کار ببریم.

او توضیح داد: بهتر است هر اثر چندین بار بازنگری و ویرایش شده و با کارکردهای تازه از نمادها مواجه شود.

مربی فرهنگی باسابقه‌ی کانون استان خوزستان ضمن اشاره به تمایزات میان شعر، نثر و نظم، تأکید کرد: برای درک تفاوت میان این‌گونه های ادبی، مطالعه بسیار ضروری است. اما فارغ از لایه‌های ظاهری، آنچه در یاد می‌ماند برداشت مخاطب است که تحت تأثیر کنکاش و تفکر در لایه‌های درونی اثر حاصل می‌شود.

این شاعر و نویسنده، حوزه‌ی ادبیات را شیرین اما دشوار خواند و گفت: در حیطه‌ی شعر قدم زدن مستلزم آشنایی با آرایه‌ها و زبان شعر است. و این اتفاق تنها به مدد مطالعه امکان‌پذیر است. در این بین، ممکن است در قدم‌های ابتداییِ سرودن، سایه‌ی آثاری که مطالعه کرده‌ایم بر چهره‌ی اثر تازه‌ی ما پدیدار شود و این نکته می‌تواند به‌عنوان یک تمرین و تجربه محسوب شده و به‌مرور رفع می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: آموزش‌ها و نکات ویرایش شعر اکتسابی هستند و نوجوانان شاعر می‌توانند از طریق تمرین و تکرار، زبان و اندیشه و به‌اصطلاح امضای شخصی خویش را در آثارشان نمایان کنند.

 چیستی حشو و زوائد، کاربرد مفید تکرار در شعر، موسیقی درونی و پرهیز از مستقیم گویی و مضامین تکراری در شعر، ازجمله موارد دیگری بود که سپهری در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

بر اساس این گزارش، مارال محمدیان، آرتمیس کرم پور، فاطمه چراغی، فاطمه حاتمی و علی نظرپور، ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

نُهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور لیلا سپهری شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌ مسجدسلیمان در صفحه‌ی مجازی این انجمن، برگزار شد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت