این مرکز در فروردین 1374فعالیت خودرا آغاز کرد .ودرسه رشته فرهنگی ،هنری وادبی مشغول بکار بود که بعداز چندسال درسال 1392مربی هنری انتقالی گرفت و از مرکز رفت و هم اکنون در رشته های فرهنگی و ادبی و خوشنویسی مشغول بکار میباشیم.

این مجموعه دارای 14406جلد کتاب و درفضای 1000متری و دارای دو سالن کودک و نوجوان و 4کلاس مجزا میباشد وبا وجود گذشت26سال قدمت هنوز سالن آمفی تئاتر ندارد.

 

خدمات مرکز:کارگاههای ادبی و خوشنویسی برای گروههای سنی کودک و نوجوان 7تا17سال دایر میباشد و کلیه فعالیتها ی فرهنگی  و مذهبی و علمی با کمک مربی مسئول و مربی فرهنگی اجرا میشود .همچنین تابستان بعلت ازدحام اعضا مربی کمکی نیز گرفته میشود.

اجرای فعالیتهای حقیقی و مجازی برگزار کارگاههای تخصصی و فعالیتهای فرهنگی ،هنری وادبی بصورت روزانه توسط مربیان اجرا میشود.

امکانات کارگاهی:متاسفانه مرکز فاقد سالن آمفی تئاتر میباشد .همچنین کارگاههای ادبی و هنری در کلاسهای مجزا برگزار میگردد .

روز و ساعات فعالیت:فعالیتها در روز های عادی ازساعت 7:30تا 13:30ولی بعلت وضعیت کرونابطور دورکاری واز ساعت 8تا13میباشد.روزهای زوج پسرها و روزهای فرد اعضا دختر در مرکز حضور داشتند.

پرسنل:مربی مسئول –مربی فرهنگی_ویک مربی ادبی و خوشنویسی و خدمات

شرایط عضویت:گروههای سنی 7تا17سال شهریه سالانه20000تومان  دوقطعه عکس

آدرس:گتوند ابتدای خ استقلال پارک لاله   تلفن:06136324211

مربی مسئول:مرضیه حسین زاده

اخبار مرکز:

 

  • 1401/07/21 - 08:06
  • تعداد بازدید: 3611
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
ریحانه جمالی مدرس و تسهیلگر کودک و طبیعت؛

کودکان حافظان میراث ایران و زمین هستند

واحد آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، به مناسبت ۲۱ مهرماه روز کودک،محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری، دوره آموزشی" آشنایی با گردشگری کودک" را برگزار کرد.

 به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، به مناسبت هفته ملی کودک کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان خوزستان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان دوره آموزشی "آشنایی با گردشگری کودک" را با حضور ریحانه جمالی مدرس، پژوهشگر، مشاور گردشگری و تسهیلگر کودک و ۳۲ نفر از کارشناسان،مربیان مسئول و مربیان فرهنگی کانون استان تشکیل داد.

در این نشست ریحانه جمالی با تأکید بر اهمیت دوران کودکی گفت: قبل از شروع فعالیت در حوزه کودک و آموزش به کودکان باید شناخت کافی از ویژگی‌ها، خصوصیات رفتاری و روانی این دوران کسب شود.

مطالعه در زمینه روانشناسی رشد به مربی کمک خواهد کرد که کودک را به خوبی بشناسد و از او انتظارات غیرمعقول نداشته باشد.

این پژوهشگر در ادامه توضیح داد: کودک موجودی مستقل با توانایی‌ها و نیازهای خاص خود است که با هیچ کس قابل سنجش نیست و نیازمند توجه و زمان باکیفیت است.

کودکان حافظان میراث ایران و زمین هستند

وی افزود؛ کودک هم‌صحبت و شنونده خوب می‌خواهد. یک مربی قبل از توضیح دادن در مورد مسائل و موارد پیرامون، نظر کودک را در خصوص آنچه درک کرده است را جویا شود و از او بخواهد آنچه را در ذهن خود می‌پروراند، بر زبان جاری کند و این مطالبه کردن از کودک به نوعی تفکر انتقادی (حرف زدن، تحلیل کردن و قبول یا رد موضوع) را به او آموزش می‌دهد.

جمالی تصریح کرد: کودک نیازمند بستری مناسب برای رشد است. او برای کشف استعدادهای خود، نیاز به یک همراه دارد تا با فراهم آوردن شرایط مساعد به او کمک کند، توانایی‌های بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کند.

او در ادامه گفت: کودک زندگی سالم و رها می‌خواهد. محدود کردن کودک به خانه و مدرسه مانع از شناخت او از جامعه می‌شود.

وی توضیح داد: سفر کردن، دیدن محیط‌های مختلف و انسان‌های متفاوت به او کمک خواهد کرد تا درک او نسبت به انسان‌های اطرف بیشتر شود و به این باور برسد که همه آن‌ها همانند نزدیکان او، نخواهند بود.

کودکان حافظان میراث ایران و زمین هستند

این تسهیلگر کودک با تأکید بر فرصت دادن به کودک برای بازی و نشان دادن هیجانان درونی گفت: بازی کردن بخش جدایی‌ناپذیر دوران کودکی است و باید به او زمان داده شود تا در چهارچوب محیطی که در آن قرار دارد کاری را که دوست دارد و باعث شادی او خواهد شد، انجام دهد.

مدرس این دوره آموزشی تصریح کرد: یک کودک سالم، کنجکاو و پرسشگر است و وظیفه پدر، مادر و مربی این است که با حوصله به سؤالات او پاسخ دهد. به عبارت دیگر کودک با مطرح کردن سؤال، زنگ آموزش را به صدا درمی‌آورد و به طور غیرمستقیم اشتیاق خود را برای یادگیری عنوان می‌کند.

ریحانه جمالی، به عنوان طبیعت گرد کودک با اشاره به تجارب خود در سفرهای متفاوتی که با کودکان داشت، تأکید کرد: سطح توانایی کودکان بسیار بالاتر از آن چیزی است که والدین آن‌ها تصور می‌کنند. آنان با قرار گرفتن در طبیعت با اعتماد به نفس کامل، دست به کارهایی می‌زنند که شاید هرگز قبل از او تجربه‌ای نسبت به آن نداشته‌اند.

وی افزود: کودک بدون هیچ پوشش شخصیتی احساسات خود را بیان می‌کند و در ارتباط‌گیری با اطرافیان خود با صداقت رفتار خواهند کرد.

مؤلف کتاب "شیراز گرد ماجراجو" علاقه‌مند به مشارکت کردن در کارها، مطرح‌شدن و نیاز به تشویق شدن، لذت بردن از حال را از دیگر ویژگی‌های دوران کودکی دانست

او در ادامه به تعریف گردشگری کودک پرداخت و گفت: خارج کردن کودک از فضای زندگی روزمره به منظور تفریح، لذت، آموزش و یادگیری است در حالی که امنیت روانی و جسمی او تأمین می‌شود و استقلال او حفظ شود.

جمالی افزود؛ در ایران کودکان بین سنین ۴ تا ۱۲ سال جز گروه سنی گردشگری کودک محسوب می‌شوند و از سن ۱۲تا ۱۸ سال در رده‌بندی سنی گردشگری نوجوان قرار می‌گیرند که تخصص گردشگری کودک با نوجوان بسیار متفاوت از هم بوده است و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد و گردشگر باید با نحوه و روش‌های کار با این دو گروه سنی از نظر روانشناسی رشد آشنایی کامل داشته باشد.

این پژوهشگر در پایان با اشاره به ضرورت و اهمیت گردشگری کودک گفت: کودکان به عنوان حافظان میراث ایران‌ و زمین هستند که باید افق دید آن‌ها فراتر از خانه و مدرسه گسترش یابد و به عنوان یک کودک مسئولیت‌پذیر و آگاه پرورش یابد.

یادآور می شود: گواهی نامه ۸ ساعت دوره آموزشی " آشنایی با گردشگری کودک" از طرف اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان برای شرکت کنندگان در این دوره آموزشی صادر خواهد شد.

کودکان حافظان میراث ایران و زمین هستند

 

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت