این مرکز از سال 1376در یک ساختمان  جدید با معماری خاص خود افتتاح گردید و تا این لحظه فعالیت خود را با کارگاههای فرهنگی و هنری و ادبی ادامه داده است.

در حال حاضر این مجموعه دارای 11905 جلد کتاب در فضایی دلنشین با مساحت  1200   متر مربع دارای سالن کودک و نوجوان برای مطالعه اعضا است .

خدمات مرکز : کارگاههای هنری ویژه گروههای سنی 5 سال کامل تا 17سال

اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضای حقیقی و مجازی

برگزاری کارگاهای تخصصی و فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبی

بخش های مرکز : کتابخانه کودک و نوجوان - سالن سینما   در مساحت  1200  متر مربع

امکانات ویژه مرکز : سالن مطالعه کودک و نوجوان / سالن سینما / کارگاه هنری

خدمات فراگیر : ندارد

روز و ساعت فعالیت : مرکز در یک شیفت از 8 صبح الی 14بعد از ظهر

روزهای زوج دختر و روزهای فرد پسر

پرسنل : 2 مربی فرهنگی ا نفر مسئول مرکز 1 نفر مربی هنری 1 نفر خدمات

شرایط عضویت : داشتن حداقل 6 سال تا 17 سال و پرداخت شهریه  25000 تومان برای عضویت در مرکز حقیقی

   کانون شماره 4  cng نشانی : آبادان- ذوالفقاری ایستگاه 1 - ابتدای 40 متری جنب جایگاه

تلفن: 53354555

مسئول مرکز: نسترن البوعلی

 

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1401/08/16 - 13:30
  • تعداد بازدید: 3407
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) با موضوع " بررسی طرح و نقش در آثار سفالین" و حضور حکیمه بهرامی مدرس و مربی سفالگری کانون استان، کارشناس واحد هنرهای تجسمی و اعضای این انجمن، به میزبانی مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز برگزار شد.

حکیمه بهرامی در این نشست با تأکید بر عناصر نمادین گفت: یکی از بهترین ویژگی‌های نقش‌پردازی ایرانی، استفاده از عناصر نمادین است که بررسی این نقوش می‌تواند امکانات جدیدی را برای شناخت هنر ایرانی و ارتباط آن با موضوعات مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و..‌ فراهم سازد.

وی با اشاره به انواع نقوش ایرانی توضیح داد: از مهم‌ترین نقوش نمادین می‌توان به نقش شیر اشاره کرد که همواره در طول تاریخ (از دوران کهن تا به امروز) هنر ایران حضور داشته و معانی متفاوتی را در بر دارد.

بهرامی در ادامه تصریح کرد؛ نقش شیر، نشانه آریایی وسمبل ایرانی بوده که در کنار پادشاهان باستان، به عنوان یک نماد سلطنتی، شجاعت و قدرت آمده است و همانند یوز، ببر، پلنگ در جدال با دلاوران مشاهده می‌شود.

این مربی سفال با اشاره به شیرهای سنگی که در گورستان‌ها دیده می‌شود گفت: بعد از ورود اسلام به ایران و منع استفاده از مجسمه نقش شیر، به عنوان مظهر قدرت و شجاعت باقی ماند و با هوشمندی خاص ایرانیان با تعبیری جدید، به‌ سرعت به یکی از نشانه‌های سنتی در دین اسلام تبدیل شد به طوری که به امام علی (ع) لقب شیر خدا دادند.

وی توضیح داد: قوم بختیاری در گذشته بر روی مزار بزرگان خود شیر سنگی با نقش‌هایی همچون شمشیر، خنجر، تفنگ و کارد شکاری، تسبیح، شانه، انگشتر می‌گذاشتند و بیان‌کننده دلاوری و رشادت آن فرد بود.

ایشان در ادامه به دیگر تعابیر متفاوت نماد شیر پرداخت و گفت: محافظ (نگهبان)، مرگ (نیستی) و ابدیت (جاودانگی)، تعابیر دیگر از این نماد است که هر کدام به ‌نوعی در آیین و رسوم مردم تعبیرخود را نشان می‌دهد.

او در پایان عنوان کرد؛ یکی از دلایل ماندگاری بسیاری از نقوش، ریشه‌دار بودن آن‌ها در ادیان قدیم ایران و آیین‌های آن دوره است که با شروع اسلام رنگ اسلامی به خود گرفته و به نوعی درتار و پود اعتقادات و باورهای اسلامی نفوذ پیدا کردند.

در ادامه این نشست، کارگاه آموزشی ساخت مجسمه‌های سفالی با الهام از مجسمه‌های بومی_ محلی استان خوزستان برگزار شد.

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت