این مرکز از سال ۱۳۷۲ در ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،به عنوان سومین مرکز در شهرستان بهبهان افتتاح گردید ،و تا کنون به فعالیت فرهنگی ،هنری و ادبی خود ادامه می دهد .

در حال حاضر این مجموعه دارای 8597 جلد کتاب در فضایی دلنشین با مساحت  تقریبی ۵۵۰مربع دارای سالن مشترک کودک و نوجوان برای مطالعه اعضا می باشد.

خدمات رسانی های  مرکز :  

 _کارگاه های هنری ویژه گروه های سنی ۴سال کامل تا 18

-اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضا حقیقی و مجازی

-برگزاری کارگاه های تخصصی و فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبی

بخش های مرکز :   کتابخانه کودک ونوجوان، سالن سینما ( کوچک  )دو کلاس

امکانات ویژه مرکز :سالن مطالعه  مشترک کودک و نوجوان ، کارگاه هنری و ادبی

امکانات کارگاهی :  یک کارگاه هنری و یک گارگاه ادبی

خدمات فراگیر :ندارد.

روز و ساعات فعالیت :مرکز در یک شیفت از 8 صبح الی ۱۳عصر  / روزهای زوج دختر و روز های فرد پسر

پرسنل :   ۱ نفر مسول مرکز،۱نفر خدمات

شرایط عضویت :   داشتن حداقل ۶ سال تا ۱۷ سال  و پرداخت شهریه ۱۲۰۰۰ تومان برای عضویت در مرکز حقیقی و ۱۰۰۰تومان برای عضویت مجازی

________________________________________

نشانی :خوزستان ،بهبهان،انتهای عدالت ،پارک آزادگان

تلفن :06152831950

مسئول مرکز :فاطمه جوکاری 09399269824

 

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1400/06/29 - 12:44
  • تعداد بازدید: 5440
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری نهمین نشست انجمن شاعران نوجوان مراکز حوزه‌ی آبادان و خرمشهر

نهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز حوزه‌ی آبادان و خرمشهر، به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، نهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز حوزه‌ی آبادان و خرمشهر با موضوع نقد و بررسی آثار نوجوانان و با حضور محبوبه میری، شاعر، منتقد ادبی و مربی آفرینش‌های ادبی کانون سیستان و بلوچستان، کارشناسان و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون آبادان و خرمشهر، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

میری در این نشست گفت: انسجام معنایی در یک اثر ادبی بسیار اهمیت دارد و یک شعر دارای دو نوع ارتباط افقی و عمودی است که با وحدت موضوعی محکم‌تر می‌شوند.

وی در ادامه توضیح داد: یک شاعر برای ایجاد ارتباطات محکم در شعرش باید با ممارست و تمرین، از قید قافیه خارج شود، به این معنا که خلاقیت‌ها و کشف‌ها در متن اثر، محصورِ قافیه نشوند و درواقع خالق اثر برای محتوا تصمیم بگیرد نه قافیه‌ای که اجباراً برای یک بیت انتخاب می‌شود.

او با اشاره به موضوع خلق ابهام هنرمندانه در شعر بیان کرد: در یک اثر ادبی به‌اندازه‌ی قفل‌هایی که ایجاد می‌کنیم باید کلید بسازیم وگرنه اثر گنگ و نامفهوم می‌شود و بررسی آرایه‌های ادبی را جزء زیرساخت‌های نقد ساختاری دانست و گفت: باید درآوردن صنایع و آرایه‌های ادبی دقت نظر و نوآوری داشته باشیم، مثلاً کاربرد آشنایی‌زدایی که پدیده‌های تکراری را زیباتر و خلاقانه‌تر بیان می‌کند، یا استفاده از علم تأویل و تفسیر که خاصیت ادبیات مدرن است و شرطش آن است که کلام به‌گونه‌ای نگاشته شود که قابلیت تفسیرها و برداشت‌های مختلف را به وجود آورد.

میری در ادامه توضیحاتی در باب قافیه و ردیف در شعر ارائه کرد و اظهار داشت: ردیف اختیاری اما قافیه الزامی است، کلمات قافیه، هم‌وزن هستند و در انتهای هر مصراع می‌آیند همچنین در حرف آخر باهم مشترک می‌باشند.

او تشریح کرد: ردیف دو کلمه دقیقاً و عیناً یکسان هستند که عموماً در انتهای هر دو مصرع می‌آیند و قافیه دو کلمه هم‌وزن (نه صرفاً یکسان) هستند که عموماً در انتهای هر دو مصرع می‌آیند.

مربی آفرینش‌های ادبی کانون سیستان و بلوچستان با اعتقاد به اینکه قافیه‌ها را می‌شود از گفتگوهای روزمره بیرون کشید، به نوجوانان شاعر خوزستانی توصیه کرد که از لابه‌لای صحبت‌هایی که در طول روز دارند سوژه‌هایشان برای نوشتن را، انتخاب کنند و در ادامه عنوان کرد:

نگاه تازه و تخیل، اصل شعر است و تجربه‌های زیستی از بهترین و عمیق‌ترین کتاب‌ها مفیدتر هستند.

بر اساس این گزارش، ام‌البنین عباسی اصل، شکیبا جلیلیان و آتنا دریس، ازجمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش آثار خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی با سرپرستی حمیده عدنانی، مربی فرهنگی و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا، به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت