مرکز فرهنگی حمیدیه

این مرکز از24خرداد 1379دریک ساختمان جدید ب معماری خاص وجدید افتتاح و فعالیت خود را آغاز کردو تاکنون به فعالیتهای فرهنگی خود ادامه می دهد.

درحال حاضر این مرکز دارای 9681جلد کتاب درفضایی دلنشین دارای مساحت زیربنای 331.11مترمربع دارای سالن مطالعه کودک ونوجوان برای مطالعه اعضا می باشد.

 

خدمات مرکز :

اجرای فعالتهای فرهنگی ویژه اعضای حقیقی ومجازی

برگزاری کارگاه هنری برخط(حصیربافی)

بخش های مرکز:

کتابخانه کودک ونوجوان ،سالن آمفی تاتر در مساحت 331.11مترمربع

امکانات ویژه مرکز: سالن مطالعه کودک ونوجوان /سالن آمفی تاتر/کارگاه هنری/اتاق قصه گویی /کارگاه علمی

امکانات کارگاهی : اتاق قصه گویی /کلاس سفال ونقاشی /کلاس علمی

روزوساعات فعالیت : مرکز دریک شیفت 8تا 14 صبح /روزهای زوج دختر وروزهای فرد پسر

پرسنل : 1نیروی فرهنگی (مسئول مرکز) و 1 نیروی خدمات

شرایط عضویت : داشتن سن 6 تا 17 سال وپرداخت شهریه 12000تومان برای عضویت در مرکز حقیقی

نشانی : خوزستان-حمیدیه ،خ شهید چاسب طرفی ،ضلع جنوب غربی پارک شهرداری

تلفن : 36722333

مسئول مرکز : سمیره عنصری

 

 

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1400/04/03 - 12:50
  • تعداد بازدید: 5753
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
حسین تولایی، شاعر و منتقد ادبی

زبان شعر، زبان توضیح نیست

حسین تولایی، شاعر و منتقد ادبی، معتقد است: زبان شعر باید سالم و بدون ایراد باشد و واژه‌ها به گونه‌ای انتخاب شوند که به زبان شعر آسیب نرسانند؛ یا موجب نزدیک شدن آن به نثر نشده و ایجاز را به هم نریزند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، تولایی در سی و دومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز، با بیان این مطلب گفت: زبان شعر زبان توضیح نیست، بلکه زبان تصویر و زبان ایجاز است. وی یکی از شگردهای تصویرسازی و رسیدن به شعر را جسم‌ بخشیدن و عینیت‌ بخشیدن به مفاهیم ذهنی برشمرد و افزود: جهان شعر به شاعر این امکان را می‌دهد که مفاهیم ذهنی، احساس و عواطف را قابل لمس کند. 

او در ادامه به لزوم و چگونگی تبدیل مفاهیم ذهنی به مفاهیم عینی در شعر اشاره کرد و توضیح داد: به بیان دیگر باید مفهوم ذهنی را به مفهومی عینی تبدیل کرده و با این شگرد شعر را از بند مستقیم‌گویی و توضیح و شعار،  آزاد کرد و با کمک تشبیهی خیال‌انگیز و سرشار از احساس و عاطفه،  زبان را شاعرانه و مفاهیم را قابل مشاهده کرد.

این منتقد ادبی با ارائه مثالی گفت: مفاهیم ذهنی مثل خشم، دوست‌داشتن، نفرت، غم، شادی، دلتنگی، آرزو، زیبایی، انتظار، تنهایی، مهربانی، ایثار، امید و .... تا زمانی که قابل‌لمس و قابل مشاهده نشوند و به همین شکل خام در شعر بیایند، نه‌تنها باعث زیبایی و تاثیرگذاری شعر نمی‌شوند بلکه آن را تبدیل به نوشته‌ای توضیحی و شعاری می‌کنند و صد البته شعر، جای توضیح‌دادن و شعاردادن نیست.

مولف کتاب «دمپایی خورشید» ایده‌ی خوب و شاعرانه‌ را از ملزومات شعر دانست و عنوان کرد: ایده‌ها و مفاهیم شعاری و تکراری به کل شعر آسیب می‌زنند.

کارشناس اداره کل آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور تاکید کرد: شاعری که می‌تواند در اثر خویش موسیقی خلق کند را موفق خواند و تاکید کرد: شگرد به کارگرفتن موسیقی در خدمت معنا، تصاویر و عاطفه‌ی شعر، خیلی خوب و سازنده است.

 این شاعر و منتقد ادبی در ادامه بیان داشت: در یک شعر موفق چیدمان کلمه‌ها در جمله‌ها باید روان و بدون دست‌انداز باشد، هم‌چنین عاطفه شعر هم شاعرانه‌ بوده و در واقع عناصر اصلی شعر «احساس، اندیشه، خیال و موسیقی» به‌ خوبی رعایت شوند.

تولایی با اشاره به این که در اشعار کلاسیک، محور عمودی باید منسجم باشد یادآور شد: مصراع‌ها و بندها در این گونه اشعار با هم ارتباط محکمی دارند و مثل حلقه‌های زنجیر به هم متصل هستند.

بر اساس این گزارش پریا ماهان‌پور، سنا امرایی، فاطمه زکی‌زاده، کیمیا نوروزی و آرمیتا آسترکی ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش آثار خود پرداختند.

گفتنی است: سی و دومین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰، در صفحه‌ی مجازی این انجمن با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، جمعی از کارشناس و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان خوزستان، حسین تولایی شاعر و منتقد ادبی کشور و جمعی  از اعضای مراکز کانون کلان شهر اهواز با سرپرستی محدثه الماسی برگزار شد و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت