این مرکز در سال 1379در ساختمان کنونی خودافتتاح و آغاز به کار نمودوتا این لحظه فعالیت های خود را با کارگاه

های فرهنگی،هنری وادبی ادامه داده است .

در حال حاضر این مجموعه  7603 جلد کتاب دارد و با دارا بودن فضایی بالغ بر مساحت 375متر مربع دارای سالن

مطالعه کودک ونوجوان می باشد.

خدمات مرکز:  کارگاه های فرهنگی ،هنری ویژه گروه سنی 4سال کامل تا 17 سال،اجرای فعالیتهای ویژه اعضا مجازی

برخط(فعالیت اعضا حقیقی به دلیل محدودیتهای کرونایی تا اطلاع ثانوی لغو می باشد)،برگزاری کارگاه های تخصصی

وفعالیتهای فرهنگی،هنری وادبی

بخشهای مرکز: کتابخانه کودک ونوجوان- دو کلاس مجزا جهت اجرای فعالیتهای فرهنگی، هنری وادبی

امکانات ویژه:  سالن مطالعه اعضا کودک ونوجوان-دوکلاس مجزا

امکانات کارگاهی:  دارد.

خدمات فراگیر:  ندارد.

روز و ساعت فعالیتها: مرکز در یک شیفت و از ساعت 8الی13ظهر دایر می باشد. روزهای زوج ویژه حضور دختران و روزهای فرد ویژه حضور پسران می باشد.

پرسنل:  1 مربی مسئول،1 مربی فرهنگی،1،مربی هنری-مرکز نیروی خدمات ندارد.

شرایط عضویت: داشتن حداقل 6سال کامل تا 17سال،شهریه 12000تومان برای عضویت در مرکز حقیقی

.............................................................................................................

نشانی:   بلوار آیت الله خامنه ای،جنب پارک شقایق،روبه روی سازمان بیمه ی تامین اجتماعی.

تلفن:   52229008-061

مسئول مرکز:زینب  مقدم

 

اخبار مرکز:

 

  • 1401/08/16 - 13:30
  • تعداد بازدید: 3582
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) با موضوع " بررسی طرح و نقش در آثار سفالین" و حضور حکیمه بهرامی مدرس و مربی سفالگری کانون استان، کارشناس واحد هنرهای تجسمی و اعضای این انجمن، به میزبانی مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز برگزار شد.

حکیمه بهرامی در این نشست با تأکید بر عناصر نمادین گفت: یکی از بهترین ویژگی‌های نقش‌پردازی ایرانی، استفاده از عناصر نمادین است که بررسی این نقوش می‌تواند امکانات جدیدی را برای شناخت هنر ایرانی و ارتباط آن با موضوعات مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و..‌ فراهم سازد.

وی با اشاره به انواع نقوش ایرانی توضیح داد: از مهم‌ترین نقوش نمادین می‌توان به نقش شیر اشاره کرد که همواره در طول تاریخ (از دوران کهن تا به امروز) هنر ایران حضور داشته و معانی متفاوتی را در بر دارد.

بهرامی در ادامه تصریح کرد؛ نقش شیر، نشانه آریایی وسمبل ایرانی بوده که در کنار پادشاهان باستان، به عنوان یک نماد سلطنتی، شجاعت و قدرت آمده است و همانند یوز، ببر، پلنگ در جدال با دلاوران مشاهده می‌شود.

این مربی سفال با اشاره به شیرهای سنگی که در گورستان‌ها دیده می‌شود گفت: بعد از ورود اسلام به ایران و منع استفاده از مجسمه نقش شیر، به عنوان مظهر قدرت و شجاعت باقی ماند و با هوشمندی خاص ایرانیان با تعبیری جدید، به‌ سرعت به یکی از نشانه‌های سنتی در دین اسلام تبدیل شد به طوری که به امام علی (ع) لقب شیر خدا دادند.

وی توضیح داد: قوم بختیاری در گذشته بر روی مزار بزرگان خود شیر سنگی با نقش‌هایی همچون شمشیر، خنجر، تفنگ و کارد شکاری، تسبیح، شانه، انگشتر می‌گذاشتند و بیان‌کننده دلاوری و رشادت آن فرد بود.

ایشان در ادامه به دیگر تعابیر متفاوت نماد شیر پرداخت و گفت: محافظ (نگهبان)، مرگ (نیستی) و ابدیت (جاودانگی)، تعابیر دیگر از این نماد است که هر کدام به ‌نوعی در آیین و رسوم مردم تعبیرخود را نشان می‌دهد.

او در پایان عنوان کرد؛ یکی از دلایل ماندگاری بسیاری از نقوش، ریشه‌دار بودن آن‌ها در ادیان قدیم ایران و آیین‌های آن دوره است که با شروع اسلام رنگ اسلامی به خود گرفته و به نوعی درتار و پود اعتقادات و باورهای اسلامی نفوذ پیدا کردند.

در ادامه این نشست، کارگاه آموزشی ساخت مجسمه‌های سفالی با الهام از مجسمه‌های بومی_ محلی استان خوزستان برگزار شد.

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت