برگزاری بیست و ششمین نشست تخصصی انجمن عکاسان نوجوان کانون خوزستان
بیست و ششمین نشست تخصصی انجمن عکاسان نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در فضای مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، بیست و ششمین نشست تخصصی انجمن عکاسان نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با موضوع سوژه یابی درعکاسی خیابانی و حضور مرجان نوروزیزداه، کارشناس ارشد پژوهش و مربی هنری، شهناز ممبینی کارشناس آفرینشهای هنری کانون خوزستان، مربیان و تعداد 75 عضو نوجوان دختر و 15 عضو نوجوان پسر در ساعات مجزا، بهصورت مجازی برگزار شد.
مهمان برنامه ابتدا با تعریفی از عکاسی خیابانی ذهن مخاطبان را با موضوع جلسه آشنا کرد و گفت: عکاسی خیابانی (Street Photography) بهعنوان، شاخهای از هنر عکاسی است که صحنههایی از زندگی روزمره مردم را سوژه اصلی خود قرار میدهد. هر چند این ژانر را با عکاسی مستند اجتماعی به شمار میآورند، اما از بعضی جهات باهم متفاوت هستند و ازجمله تفاوتهایی که میتوان به آن اشاره کرد این است که، هدف اصلی عکاسی خیابانی به تصویر کشیدن مردم است و نه پوشش یک اتفاق.
وی توضیح داد؛ عکاسی مستند (Documentary Photography) نوعی از عکاسی است که نمایشی صریح و دقیق از هر موضوع و سوژهای مانند افراد، مکانها، اشیا و رویدادها را ارائه میدهد و در واقع عکسهای مستند واقعیت هر چیزی را به تصویر میکشند و احساس درونی بیننده را نسبت به موضوعی برانگیخته میکنند.
مرجان نوروزیزداه تأکید کرد؛ تصویر در عکاسی مستند یک سند تاریخی بهحساب میآید و عکسهای مستند در کنار محسنات زیبایی شناسانه و هنری، بیشتر بهمنظور تحولات اجتماعی و سیاسی مورد بهرهبرداری قرار میگیرند چراکه واقعیت را همانطور که وجود دارند به ثبت میرسانند. به عبارت سادهتر، در این نوع عکاسی تصویر، نقش یک شاهد و مدرک را برای اثبات وجود یک وضعیت خاص به عهده دارد.
این مدرس عکاسی در ادامه تشریح کرد: یکی از مطالبی که در امر سوژه یابی عکاسی خیابانی مهم است، نحوه ارتباطگیری با موضوع است و عکاس نباید در مقابل نگاههای مردمان، خجالت، واکنش یا برخوردی داشته باشد، بلکه باید با گفتگو و معرفی خود فضایی اطمینانآمیز برای افراد به وجود آورد.
او در پایان به موضوعات در ژانر عکاسی خیابانی اشاره شد که شامل: خیابانها، پارکها، مساجد، محلهای خرید،... و مراکزی که مردم گرد هم میآیند و در ادامه با ذکر یک موضوع مثل بازار با تکنیکهای توجه به فضای اطراف سوژه، ارتباط مشتری و فروشنده و .... به نوشتن ایدهها و پرداختن به سوژه یابی را به اعضا آموزش داد.
گفتنی است: این رویداد هنری با پرسش و پاسخ میان اعضا و مدرس پایان یافت.