برگزاری ششمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آینههای ناگهان حوزه ماهشهر و بندر امامخمینی (ره)
ششمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آینههای ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ماهشهر و بندر امامخمینی (ره) بهصورت مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، ششمین نشست مجازی انجمن نویسندگان با موضوع نقد و بررسی آثار نوجوانان و با حضور نویسنده و منتقد ادبی زهرا غلامی، کارشناسان و مربیان واحد آفرینشهای ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون ماهشهر وبندر امامخمینی (ره)، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.
غلامی در این نشست گفت: بسیار خرسند است از توجه نوجوانان امروز به پدیدهها و مسائل پیرامون خود و اینکه خود را دور از این ماجراها نمیبینند و آنها گاه سوژههای داستانی خود را از دل همین ماجراها پیدا میکنند.
او در ادامه تأکید کرد: نوجوانها باید به این نکته مهم توجه کنند که شروع داستان، بهگونهای نقش اولین گام را در جذب خواننده ایفا میکند و مانند یک ویترین مغازه که بیننده با دیدن زیبایی پشت شیشه، جذب داخل مغازه شده و حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشد، وارد آن میشود.
وی در ادامه با توجه ذکر اهمیت گفتگو، تأکید کرد؛ یکی از مهمترین عناصر داستاننویسی؛ گفتگو و دیالوگنویسی است؛ زیرا نویسنده در گفتگوها؛ نوع علایق و روحیات فردی، اقتصادی و...مربوط به شخصیتهای خود را به مخاطب نشان میدهد، بدون اینکه مجبور به توضیح مستقیم شود و توجه به آن در باورپذیری داستان برای مخاطب بسیار نمود پیدا میکند.
گفتگو (دیالوگ) بهتر است همراه با حرکات بدن، ازجمله؛ چهره و دستوپا باشد، تا صدای شخصیتها را در داستان واقعیتر نشان دهد و در نتیجه خواننده تصویر بهتری از آنها در ذهن بسازد.
غلامی در ادامه با ذکر اهمیت شخصیتپردازی در داستان، گفت؛ یک شخصیتسازی خوب به عوامل بسیاری بستگی دارد، به عنوان مثال؛ میتوان برای انتخاب شغل شخصیتها، هنجارشکنی کرد و به شغلهای عادی اشاره نکرد.
توجه به تناقضگوییها، انتخاب هوشمندانه نام برای شخصیتها، معمولاً داستان را خاص میکند.
او در این راستا به شگردهای اساسی معرفی شخصیتها در داستان با ذکر مثال پرداخت.
غلامی گفت: پیدا کردن شخصیت یک قدم است و اینکه، آن را چگونه به مخاطب معرفی کنید یک قدم دیگر است.
این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به اهمیت و ضرورت نام برای داستان، بیان کرد: ویژگیهای انتخاب یک نام خوب را عنوان کرد.
سپس علاوه بر ذکر راههای انتخاب یک نام خوب برای داستان، مثالهایی نیز در این باره زد.
غلامی در ادامه گفت؛ توجه نویسنده به چگونگی توصیف در داستان از اهمیت ویژهای برخوردار است و تشریح کرد: مشخصات بسیاری میتوان برای یک توصیف خوب بیان کرد، به عنوان مثال؛ در بیشتر موارد، توصیف ادبی؛ آن روایت گونگی و جذابیت داستان را از بین میبرد، زیرا توصیف ادبی بیشتر در شعر و نثر ادبی کاربرد دارد.
توصیف در داستان؛ زمان، صحنه، وضعیت عاطفی و ظاهر شخصیتها را نیز به خوبی میتواند نشان دهد و در نتیجه به باورپذیری داستان خیلی کمک میکند.
این نویسنده و منتقد ادبی، در پایان تعدادی آثار برجسته از نویسندگان ایرانی و خارجی را برای درک بهتر مطالبی که در این نشست به آنها پرداخت، به اعضا معرفی کرد و تأکید کرد که مطالعه این منابع برای پیشرفت آنها در داستاننویسی کمک بسیار میکند.
بر اساس این گزارش، خانمها؛ نرگس مؤمنی راد، شقایق بشارتی و شکیبا قنواتی از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراکگذاری و خوانش داستانهای خود در این نشست پرداختند.
این رویداد ادبی توسط زینب گشتیل، نمایندهی انجمن نویسندگان آینههای ناگهان برگزار و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.