انجمن داستان ، آخرین مرحله از فرایند تجربه ادبیات در میان اعضای برگزیده مراکز آفرینش های ادبی است . اعضا پس از گذراندن دوره های کارگاه نوشتن خلاق و کارگاه های ادبی داستان واجد شرایط ورود به انجمن داستان می شوند. دراین مرحله اعضایی که توانایی خلق اثر دارند، به شکل تخصصی با گونه های مختلف داستان آشنا می شوند. 

مهمترین اهداف تشکیل انجمن : ایجاد فضایی امن برای توسعه و ترویج «ادب نقد شدن و نقد کردن »در جامعه نوجوانان و جوانان پدیدآورنده آثار ادبی ، ایجاد فضای امن و سالم برای نوجوانان و اعضای ارشد، گسترش و تداوم ارتباطات اعضا و مراکز فرهنگی و هنری کانون در سطح تخصصی تر با یکدیگر و با کارشناسان ادبی کانون و چهره های ادبی شاخص استان و کشور ارتقاء سطح توانمندی های اعضای برگزیده ادبی آشنایی اعضا با جریان های ادبی معاصر و روز ،معرفی چهره های جوان و خلاق ادبی به جامعه ادبی کشور در حوره داستان ،ایجاد روحیه نقدپذیری ،تشویق و تربیت نگاه انتقادی در اعضا 

 

  • 1399/09/25 - 08:37
  • تعداد بازدید: 5410
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

هشتمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا اهواز برگزار شد

هشتمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، هشتمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار داستانی نوجوانان و با حضور آرش آذر پناه، نویسنده، منتقد و مدرس و پژوهشگر خوزستانی، جمعی از اعضا مراکز کانون شهرستان اهواز، کارشناس آفرینش‌های ادبی، مسئول انجمن داستان صبا و مربیان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

 آرش آذر پناه در این نشست گفت: تمایل به تجربه‌ی اتفاقات و فضاهای بزرگ‌تر و دورتر، خاصیت دوره‌ی نوجوانی است؛ اما اگر نویسندگان نوجوان تجربه‌های خود و آنچه از نزدیک و با تمام وجود لمس کرده‌اند را عمق و غنا ببخشند، می‌توانند حرف‌های تازه‌تری در داستان‌نویسی داشته باشند.

او با اشاره به این‌که سوژه‌هایی که از تجربه‌های شخصی نشأت گرفته است می‌تواند دریچه‌های تازه‌تری در داستان باز کند افزود: باید بدانیم حتی اگر دست به نوشتن در مورد ایده‌ای کلیشه‌ای می‌زنیم، باید با نگاهی تازه و زاویه دیدی متفاوت باشد.

آذر پناه در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث پایان‌بندی در داستان پرداخت و گفت: پایان باز با بی‌پایانی متفاوت است و نباید با تصور پایان باز، اقدام به قطع داستان کنیم.

نویسنده‌ی کتاب یاسمن‌های زنانه با بیان این‌که نویسنده داستان باید به یکدست‌سازی زبان در داستان‌نویسی توجه ویژه داشته باشد تأکید کرد: نویسنده از ادغام ناصحیح زبان محاوره و نوشتار می‌بایست پرهیز کند.

نویسنده و پژوهشگر خوزستانی در ادامه به شرح نکاتی پیرامون گونه‌های داستان پرداخت و در تشریح وجه تمایز میان داستانک، داستان کوتاه، طرح داستان و داستان مینی مال گفت: داستان مینی مال یک داستانک نیست و حجم آن می‌تواند بسیار کم یا زیاد باشد، داستانی است که حول یک محور واحد می‌چرخد و تمرکز بر روی جزئیات آن محور به حدی است که نویسنده خود را بی‌نیاز از توصیفات فضا و شخصیت‌ها و تعدد رویدادها می‌داند.

وی در ادامه از نوجوانان داستان‌نویس خوزستانی تجلیل کرد و تلاش آن‌ها برای خلق آثار دغدغه‌مند را ستود و افزود: یکی از اهداف نوشتن، واکاوی و توصیف سرزمین مادری و جهان ما از نظر آسیب‌های تاریخی و اجتماعی است و اینکه هنرمندان نوجوان نسبت به پیشینه و اتفاقات پیرامون خویش بی‌تفاوت نیستند و هر پدیده، آن‌ها را به تفکر و نوشتن وا می‌دارد می‌تواند یکی از رموز موفقیتشان باشد.

تعریف و ماهیت داستانک و داستان کوتاه، سوژه یابی، انتخاب قالب مناسب برای پرداخت سوژه، ازجمله موارد دیگری بود که این مدرس و پژوهشگر ادبیات داستانی در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

این رویداد مجازی ادبی با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

گفتنی است: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان ۶ انجمن ادبی فعال دارد و انجمن ادبی نویسندگان نوجوان صبا ازجمله این انجمن‌ها است. که با سرپرستی فاطمه رشیدی مربی ادبی، فعالیت خود را در زمینه جذب و پرورش استعدادهای ادبی شهرستان‌ اهواز، در رده‌ی سنی نوجوان گسترش داده و با برگزاری جلسات تخصصی داستان به‌صورت ماهانه، با حضور کارشناسان مجرب، میزبان نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه از ادبیات است.

 

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت