انجمن داستان ، آخرین مرحله از فرایند تجربه ادبیات در میان اعضای برگزیده مراکز آفرینش های ادبی است . اعضا پس از گذراندن دوره های کارگاه نوشتن خلاق و کارگاه های ادبی داستان واجد شرایط ورود به انجمن داستان می شوند. دراین مرحله اعضایی که توانایی خلق اثر دارند، به شکل تخصصی با گونه های مختلف داستان آشنا می شوند. 

مهمترین اهداف تشکیل انجمن : ایجاد فضایی امن برای توسعه و ترویج «ادب نقد شدن و نقد کردن »در جامعه نوجوانان و جوانان پدیدآورنده آثار ادبی ، ایجاد فضای امن و سالم برای نوجوانان و اعضای ارشد، گسترش و تداوم ارتباطات اعضا و مراکز فرهنگی و هنری کانون در سطح تخصصی تر با یکدیگر و با کارشناسان ادبی کانون و چهره های ادبی شاخص استان و کشور ارتقاء سطح توانمندی های اعضای برگزیده ادبی آشنایی اعضا با جریان های ادبی معاصر و روز ،معرفی چهره های جوان و خلاق ادبی به جامعه ادبی کشور در حوره داستان ،ایجاد روحیه نقدپذیری ،تشویق و تربیت نگاه انتقادی در اعضا 

 

  • 1401/02/31 - 09:33
  • تعداد بازدید: 314
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری چهل و یکمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا اهواز

چهل و یکمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، چهل و یکمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار داستانی نوجوانان و با حضور محسن حسینی، نویسنده، مدرس و منتقد ادبیات داستانی، کارشناسان و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون اهواز، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

حسینی در این نشست گفت: برای تبدیل شدن یک نوشته به داستان، مواردی مثل شروع، اوج، اتفاق و پایان داستان مهم است و باید مورد توجه نویسندگان قرار بگیرند.

او افزود: در داستان شروع محکم و هدفمند است که مخاطب را جذب کند و در ادامه ماجراها داستان ایجاد کرده را پیش می‌برند و با کشش و گره، همراهی مخاطب را به ارمغان می‌آورند.

وی در ادامه تاکید کرد؛ حوادث باید حول محور شخصیت‌ها بگردند و وظیفه‌ی پایان‌بندی این است که تکلیف حوادث و گره‌ها را مشخص کند.

مربی آفرینش‌های ادبی استان لرستان توضیح داد: نویسنده دست به نوشتن می‌زند تا مخاطب را شگفت‌زده کند و او را با اتفاق‌ها و شخصیت‌هایی روبه‌رو سازد که کمتر با آن‌ها مواجه شده است و به نوعی منحصربه‌فرد و جذاب باشد.

این منتقد ادبی تشریح کرد: فضاسازی باید متناسب با عناصر داستان باشد و لازم است نویسنده به حذف توصیفاتی که به فضاسازی اثر کمکی نمی‌کند بپردازد.

او گفت: تحول شخصیت به سیر داستان و بیان حالات درونی شخصیت اصلی در جهت شناخت و شخصیت‌پردازی کمک‌کننده است زیرا آنچه مهم است، لزوم باورپذیری داستان در خلال وقایع اثر است.

حسینی خاطر نشان کرد: طرح خوب همیشه منجر به داستان خوب نمی‌شود بلکه طریقه‌ی نوشتن و برخورد و پرداخت نویسنده است که از یک طرح ابتدایی یک داستان موفق می‌سازد.

این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به اینکه نوجوانان باید بدانند که با فضاسازی مخاطب را آماده‌ی پذیرش اتفاقات داستانی کرد، گفت: با فضاسازی مناسب می‌شود روند داستان را برای مخاطب باورپذیر و قابل‌لمس کرد و کنش‌ها و واکنش‌های شخصیت‌ها را توجیه کرد.

بر اساس این گزارش، فاطمه نصیری راسفندی، سارا دین‌پرست و سوفیا رضایی از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی با سرپرستی فاطمه رشیدی و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا، به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت