انجمن داستان ، آخرین مرحله از فرایند تجربه ادبیات در میان اعضای برگزیده مراکز آفرینش های ادبی است . اعضا پس از گذراندن دوره های کارگاه نوشتن خلاق و کارگاه های ادبی داستان واجد شرایط ورود به انجمن داستان می شوند. دراین مرحله اعضایی که توانایی خلق اثر دارند، به شکل تخصصی با گونه های مختلف داستان آشنا می شوند. 

مهمترین اهداف تشکیل انجمن : ایجاد فضایی امن برای توسعه و ترویج «ادب نقد شدن و نقد کردن »در جامعه نوجوانان و جوانان پدیدآورنده آثار ادبی ، ایجاد فضای امن و سالم برای نوجوانان و اعضای ارشد، گسترش و تداوم ارتباطات اعضا و مراکز فرهنگی و هنری کانون در سطح تخصصی تر با یکدیگر و با کارشناسان ادبی کانون و چهره های ادبی شاخص استان و کشور ارتقاء سطح توانمندی های اعضای برگزیده ادبی آشنایی اعضا با جریان های ادبی معاصر و روز ،معرفی چهره های جوان و خلاق ادبی به جامعه ادبی کشور در حوره داستان ،ایجاد روحیه نقدپذیری ،تشویق و تربیت نگاه انتقادی در اعضا 

 

  • 1400/02/02 - 08:07
  • تعداد بازدید: 5601
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
مهناز فتاحی نویسنده و منتقد ادبی

نوشتن در باب دفاع مقدس، یاد و خاطره‌ی سلحشوران را زنده نگه می‌دارد

مهناز فتاحی نویسنده و منتقد ادبی گفت: جنگ بخشی از تاریخ سرزمین ماست و نوشتن در باب این موضوع، باعث زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره‌ی سلحشوران می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، فتاحی در دوازدهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز که به‌صورت مجازی برگزار شد با اشاره به این‌که لازم است در قدم‌های اول داستان‌نویسی تفاوت‌های میان گونه‌های خاطره و داستان را بدانیم افزود: وجه تمایز میان خاطره و داستان شیوه‌ی روایت و استفاده از عناصر کلیدی داستانی است.

او اضافه کرد: هنگام نوشتن یک داستان ضروری است که سرعت و روند روایت را کنترل کرده و از پرداخت به عناصر و جزئیات داستانی غافل نشویم.

فتاحی در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث زبان در داستان پرداخت و گفت: زبان داستان باید صمیمی و قابل درک باشد و مخاطب بتواند به‌راحتی با آن ارتباط بگیرد.

وی تأکید کرد: در متن داستان باید جملات همخوانی داشته باشند و سادگی، روان بودن و صمیمیت خویش را از دست ندهند.

نویسنده‌ی کتاب "فرنگیس "، در ادامه، پرداختن به زمان، مکان و شخصیت‌پردازی مناسب در داستان را ضروری دانست، و توضیح داد: یک نویسنده زمانی از عهده‌ی شخصیت‌پردازی برمی‌آید که خواننده بتواند با چشم درونی و تصورات ذهنی، شخصیت را ببیند و با آن ارتباط برقرار کند.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری در ادامه استفاده از نمادها برای انتقال پیامِ داستان را دارای اهمیت خواند، و از عدم تعادل، گره‌افکنی، کشمکش و گره‌گشایی، به‌عنوان عناصر الزامی داستان یاد کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در پایان به داستان نویسان نوجوان توصیه کرد که همیشه با کتاب دوست باشد و افزود: تجربه ثابت کرده است که مطالعه‌ی و کنکاش در تجربه‌ی بزرگان از طریق خواندن می‌تواند راهگشای ارزشمندی در زندگی انسان باشد.

بر اساس این گزارش، فاطمه نصیری راسفندی، سارا دین‌پرست، روژان رستمی و سوفیا رضایی، از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خود در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی که به سرپرستی فاطمه رشیدی مربی ادبی کانون استان خوزستان است با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا، به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت