انجمن داستان ، آخرین مرحله از فرایند تجربه ادبیات در میان اعضای برگزیده مراکز آفرینش های ادبی است . اعضا پس از گذراندن دوره های کارگاه نوشتن خلاق و کارگاه های ادبی داستان واجد شرایط ورود به انجمن داستان می شوند. دراین مرحله اعضایی که توانایی خلق اثر دارند، به شکل تخصصی با گونه های مختلف داستان آشنا می شوند. 

مهمترین اهداف تشکیل انجمن : ایجاد فضایی امن برای توسعه و ترویج «ادب نقد شدن و نقد کردن »در جامعه نوجوانان و جوانان پدیدآورنده آثار ادبی ، ایجاد فضای امن و سالم برای نوجوانان و اعضای ارشد، گسترش و تداوم ارتباطات اعضا و مراکز فرهنگی و هنری کانون در سطح تخصصی تر با یکدیگر و با کارشناسان ادبی کانون و چهره های ادبی شاخص استان و کشور ارتقاء سطح توانمندی های اعضای برگزیده ادبی آشنایی اعضا با جریان های ادبی معاصر و روز ،معرفی چهره های جوان و خلاق ادبی به جامعه ادبی کشور در حوره داستان ،ایجاد روحیه نقدپذیری ،تشویق و تربیت نگاه انتقادی در اعضا 

 

  • 1400/09/28 - 10:50
  • تعداد بازدید: 248
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری پنجمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آینه‌های ناگهان مراکز کانون ماهشهر و بندر امام‌خمینی(ره)

پنجمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آینه‌های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، پنجمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) با موضوع نقد و بررسی آثار نوجوانان و حضور حسین عباس‌زاده، نویسنده و منتقد ادبی خراسانی، کارشناسان، مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون شهرستان ماهشهر و بندر امام‌خمینی (ره)، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

عباس‌زاده در این نشست گفت: نویسنده باید درک صحیحی از داستان داشته باشد و بتواند موقعیت‌های خوبی را خلق کند، سپس در دل آن موقعیت‌ها شخصیت خود را قرار داده و به سمت هدف حرکت کند.

او در ادامه تأکید کرد: نوجوان‌ها هیچ‌وقت از طولانی شدن داستان نترسند. داستان کوتاه به تعداد صفحه نیست، بلکه ویژگی‌های داستان است که مشخص می‌کند که یک داستان کوتاه است یا خیر.

وی در ادامه ضمن بیان اهمیت زاویه دید و شرح ویژگی‌های آن به‌تناسب موضوع داستان، افزود: مخاطب باید از همان ابتدا تکلیفش با زاویه دید مشخص باشد و بداند که نویسنده از چه زاویه دیدی استفاده کرده است.

این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به اهمیت داستان‌های تصویری بیان کرد: در برخی داستان‌ها، نویسنده داستان خود را با یک تصویر شروع می‌کند که خیلی می‌تواند تأثیرگذار باشد و بیشتر در ذهن خواننده می‌ماند.

 عباس‌زاده تأکید کرد: در داستان‌هایی که موقعیت‌های تصویری دارند، نویسنده می‌تواند توصیف‌های خوب و روشن و شفافی به مخاطب بدهد، در شعر هم همین اتفاق می‌افتد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: توجه به ریتم داستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما به‌عنوان نویسنده باید دقت کنیم داستان در چه موقعیتی است و به‌تناسب آن، ریتم داستان را تند یا کُند کنیم.

دو عنصر اصلی صحنه‌پردازی و زمان و مکان در داستان، ازجمله موارد دیگری بود که عباس‌زاده به تشریح آن‌ها برای نوجوانان حاضر در جلسه پرداخت.

این مدرس ادبیات داستانی، با اعتقاد به اینکه تأثیرگذاری کانون پرورش فکری بر هیچ‌کس پوشیده نیست، حضور در جمع دوستان کانونی را از افتخارات خود دانست و ضمن اشاره به اهمیت مکتب جنوب و نویسندگان جنوب بر پیشرو بودن آن‌ها در ادبیات کشور، صحه گذاشته و اظهار امیدواری کرد که نوجوان‌های این انجمن هم جزو نویسندگان خوب و درخشان کشور خواهند بود.

بر اساس این گزارش، شکیبا قنواتی، نرگس مؤمنی راد و آرزو عساکره از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی توسط زینب گشتیل، نماینده‌ی انجمن نویسندگان نوجوان آینه‌های ناگهان برگزار و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت