سال احداث 1350وبعد از جنگ باز سازی شده در مهر 1372فعالیت خود را آغاز کرده است.

در حال حاضر مرکز دارای 14271   جلد کتاب می باشد مساحت کل مرکز

1173وعرصه 214متر ،ودارای یک سالم مطالعه برای کودک ونوجوان است

خدمات مرکز :کارگاه هنری ویژه گروه سنی 6تا 17سال

اجرای فعالیت برای اعضای حقیقی ومجازی

فعالیت های فرهنگی ،هنری وادبی

بخش های مرکز :سالن مطالعه کودک و ونوجوان ،2کلاس هنری

امکانات ویژه مرکز: یک کارگاه هنری وسال مطالعه کودک ونوجوان  (یک سالن تازه ساخت که هنوز تجهیز نشده است )

امکانات کار گاهی :2کارگاه هنری

خدمات فراگیر: ندارد

روز ها وساعات فعالیت :مرکز از ساعت 8صبح الی 14

روزهای زوج دختر وروزهای فرد پسر

پرسنل :1مربی فرهنگی به همراه مسئول مرکز و1نفر خدمات

شرایط عضویت :داشتن حداقل 6سال تا 17سال وپرداخت هزینه عضویت

نشانی :خرمشهر:کوتشیخ بلوار بایندر ، خیابان کارون روبروی اسکله 1قایقرانی  تلفن :06153532510

مسئول مرکز :خانم علویان

 

 

اخبار مرکز:

 

  • 1399/12/22 - 10:28
  • تعداد بازدید: 5937
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
حسین عباس زاده نویسنده و منتقد ادبی

تخیل یکی از بال‌های مهم نویسنده است

حسین عباس زاده نویسنده و منتقد ادبی معتقد است: یک نویسنده اگر تخیل خوب داشته باشد می‌تواند عملکرد خوبی در وادی نوشتن داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، حسین عباس زاده نویسنده خراسانی در چهارمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آبادان و خرمشهر، با بیان این‌که تخیل در داستان جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از دو بال نویسنده برای پرواز در آسمان نوشتن است گفت: اگر یک داستان را تشکیل شده از تجربه و تخیل نویسنده بدانیم می‌توان گفت که بخش عمده‌ی این تقسیم‌بندی شامل مقوله‌ی تخیل می‌شود.

او افزود: مسیر داستان‌نویسی در کوتاه‌مدت به مقصد نمی‌رسد و نویسنده شدن مستلزم خواندن، نوشتن و پشتکار بسیار است.

عباس زاده در مورد انتخاب عنوان برای داستان تأکید کرد: داستان باید حتماً عنوان داشته باشد، عنوان جزئی از داستان است، و کارکرد اساسی دارد. می‌توان گفت داستانی که عنوانی به همراه نداشته باشد در ادبیات جدی گرفته نخواهد شد.

این نویسنده و منتقد، تعلیق در داستان را دارای دو نوع مصنوعی و ذاتی دانست و اضافه کرد: تعلیقی یکی از عناصر خوب و پرکاربرد در ادبیات و سینماست و کاربرد درست تعلیق مخاطب را همراه داستان می‌کند.

او توضیح داد: مخاطب در پی یافتن سؤالاتی که در ذهنش ایجاد می‌شود با ما همراه شده و درصدد کشف اندیشه‌ی پنهان داستان برمی‌آید و معمولاً داستان بزرگ‌سال دچار نتیجه‌گیری نمی‌شود و پایان باز پس از یک تعلیق مناسب می‌تواند داستان را در ذهن خواننده ماندگارتر کند.

مؤلف کتاب «پشت آن تپه» در ادامه به لزوم رعایت حادثه پروازی در داستان اشاره کرد و گفت: قدم زدن در قلمرو داستان مستلزم رعایت قالب آن است و باید بدانیم در هر داستان باید یک اتفاق بیفتد.

او تأکید کرد: هرگز داستانی فاقد یکی از اتفاق‌های درونی یا بیرونی نیست و اگر این‌گونه باشد نوشته در قالب داستان قرار نمی‌گیرد.

مدیر انجمن ادبیات داستانی دریچه استان خراسان رضوی، در ادامه به شرح نکاتی پیرامون آغاز داستان پرداخت و گفت: خوش آغازی در داستان موجب می‌شود که مخاطب درگیر داستان شود. وقتی شروع داستان جذاب و به اصطلاح لغزنده باشد مخاطب با داستان همراه شده و خواندن را ادامه می‌دهد.

او در ادامه توضیح داد: پس از شروع خوب، پرداختن به جزئیات زمانی و مکانی داستان را قابل‌لمس و ماندگار می‌کند و جزئی پردازی باعث می‌شود که مخاطب موقعیت را درک کرده و احساس همزادپنداری بیشتری با محتوای داستان کند.

خصوصیات داستان‌های رئالیستی، چهارچوب و قالب، شروع و میانه و پایان در داستان، ازجمله موارد دیگری بود که عباس زاده در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در این نشست پرداخت.

بر اساس این گزارش، آتنا دریس، ندا موسوی، نرگس فکر نشان، زهرا صفری و طراوت ریاحی، ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خود پرداختند.

گفتنی است: چهارمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان حوزه‌ی آبادان و خرمشهر، در صفحه‌ی مجازی این انجمن با حضور، حسین عباس زاده نویسنده و منتقد خراسانی، کارشناس و مربیان آفرینش‌های ادبی کانون خوزستان و جمعی از نویسندگان نوجوان مراکز کانون آبادان و خرمشهر، برگزار شد.

این نشست در نهایت با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت