سال احداث 1350وبعد از جنگ باز سازی شده در مهر 1372فعالیت خود را آغاز کرده است.

در حال حاضر مرکز دارای 14271   جلد کتاب می باشد مساحت کل مرکز

1173وعرصه 214متر ،ودارای یک سالم مطالعه برای کودک ونوجوان است

خدمات مرکز :کارگاه هنری ویژه گروه سنی 6تا 17سال

اجرای فعالیت برای اعضای حقیقی ومجازی

فعالیت های فرهنگی ،هنری وادبی

بخش های مرکز :سالن مطالعه کودک و ونوجوان ،2کلاس هنری

امکانات ویژه مرکز: یک کارگاه هنری وسال مطالعه کودک ونوجوان  (یک سالن تازه ساخت که هنوز تجهیز نشده است )

امکانات کار گاهی :2کارگاه هنری

خدمات فراگیر: ندارد

روز ها وساعات فعالیت :مرکز از ساعت 8صبح الی 14

روزهای زوج دختر وروزهای فرد پسر

پرسنل :1مربی فرهنگی به همراه مسئول مرکز و1نفر خدمات

شرایط عضویت :داشتن حداقل 6سال تا 17سال وپرداخت هزینه عضویت

نشانی :خرمشهر:کوتشیخ بلوار بایندر ، خیابان کارون روبروی اسکله 1قایقرانی  تلفن :06153532510

مسئول مرکز :خانم علویان

 

 

اخبار مرکز:

 

  • 1400/05/02 - 12:45
  • تعداد بازدید: 5350
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری سی و سومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا کلان شهر اهواز

سی و سومین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، سی و سومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار نوجوانان و با حضور بهمن نشاطی، شاعر و نویسنده،  حسین تولایی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون کشور، همچنین مدیر کل کانون استان خوزستان، سرپرست معاونت فرهنگی، کارشناسان و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون شهرستان اهواز در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

نشاطی در این نشست گفت: نام‌گذاری مستقیم برای یک اثر موجب می‌شود تا مخاطب با یک پیشداوری به خواندن اثر بپردازد،  پس اجازه بدهید مخاطب با خواندن اثر شما به موضوع شعر شما پی ببرد.

او در بررسی شعر معاصر تاکید کرد: شعر معاصر برخلاف شعر گذشته، به جای بیان کلی به جزئیات می‌پردازد. مثلا شما به جای این که بنویسید: جهان را زیباتر می‎کنی، به شکل جزئی‌تر این زیباتر شدن را در شعرتان نشان بدهید و یکی از نشانه‌های زیبایی جهان را بیان کنید.

این شاعر و نویسنده با اشاره به مولفه‌های شعر کلاسیک و  اهمیت وزن در این قالب افزود: در شعر کلاسیک و موزون، وزن شعر یکی از مهمترین عوامل جذب مخاطب است اما در شعر بی‌وزن ما نمی‌توانیم یک قاعده و قانون ثابت را بنویسیم و بگوییم شاعران از این روش استفاده کنند تا شعر زیبایی آفریده شود، بلکه هر شاعر در شعر خود می‌تواند از شگرد تازه‌ای برای زیباسازی شعرخود استفاده کند و تشریح کرد: این شگردها گاهی با مطالعه‌ی آثار شاعران مطرح به دست می‌آید. مثلا یکی از این شگردها تکرار است، این تکرار ممکن است تکرار در واژه باشد یا تکرار در نحوه‌ی جمله‌سازی از نظر دستوری. ضمنا در شعر بی‌وزن، موسیقی درونی خیلی مهم است و یکی از  عوامل ایجاد آن  آرایه‌ی واج آرایی است.

نشاطی در ادامه گفت: با اعتقاد به اینکه بیت اول یک شعر می‌تواند در پذیرش یا عدم پذیرش، از جانب مخاطب خیلی موثر باشد، بیان کرد: اگر بیت اول مورد پذیرش قرار بگیرد مخاطب شعر را با رغبت و لذت ادامه می‌دهد و در غیر این صورت ممکن است شعر مورد بی‌مهری خواننده واقع شود.

وی به عنوان یک پیشنهاد، به شاعران نوجوان توصیه کرد: جمله‌ها را در یک مصراع تمام کنند تا از نظر دستوری هر مصراع، دارای استقلال معنایی باشد .

بیان خصوصیات شعر محاوره، موضوعی بود که مولف کتاب « به لهجه‌ی سنجاق» در بخش آخر سخنان خود به آن پرداخته و توضیح داد: شعر محاوره یا ترانه از جمله شعرهایی است که بسیاری از شاعران به آن علاقمند هستند و می‌سرایند ولی پیشنهاد می‌کنم شاعران نوجوان تا زمانی که کاملا به وزن شعر مسلط نشدند و چند سال از سرایش جدی آنان نمی‌گذرد سراغ شعر محاوره نروند، چرا که شعر محاوره‌ای شاعر را تنبل بار می‌آورد و اجازه نمی‌دهد تا شاعر با مشکلات وزن دست و پنجه نرم کند و به تسلط کامل برسد .

بر اساس این گزارش، سنا امرایی، پریا ماهان پور، عسل رضایی، بهار جهانگیری، آرمیتا آسترکی و  سیده عسل مرعشی، از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی با سرپرستی محدثه الماسی و نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت