این مرکز از سال 1378فعالیت خودراآغاز نموده است وتا این لحظه فعالیت خود رابا کارگاه های فرهنگی وادبی ادامه داده است .

درحال حاضراین مجموعه دارای 12000جلد کتاب درفضایی دلنشین با مساحت 700متر مربع دارای سالن سینما وسالن مطالعه می باشد.

خدمات مرکز :کارگاه های هنری ویژه گروه های سنی 4سال کامل تا 17

اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه

اعضای حقیقی ومجازی

برگزاری کارگاه های تخصصی وفعالیت های فرهنگی وهنری وادبی

بخشهای مرکز : سالن مطالعه کودک ونوجوان سالن آمفی تئاتر 100متر مربع 

امکانات ویژه مرکز :سالن مطالعه کودک ونوجوان ،سالن امفی تئاتر ،کارگاه هنری

امکانات کارگاهی :1کارگاه هنری

خدامات فراگیر : ندارد

روز وساعات فعالیت : مرکز دریک شیفت 8الی 14

روزهای زوج پسر وروزهای فرد دختر

پرسنل :1 مربی فرهنگی ،مسئول مرکز وخدمات

شرایط عضویت :داشتن حداقل 6تا 17 سال وپرداخت شهریه 20تومان عضویت حقیقی و1000تومان عضویت مجازی

نشانی : خرمشهر کوی بهروز انتهای خیابان اصفهان پشت بازارچه

تلفن :06153531912

مسئول مرکز :خانم عدنانی

اخبار مرکز:

 

  • 1401/02/24 - 14:02
  • تعداد بازدید: 4937
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
طاهره ایبُد، نویسنده‌ی کودک و نوجوان؛

وظیفه‌ی ادبیات تربیت کودک نیست

طاهره ایبُد، نویسنده‌ی کودک و نوجوان کشور معتقد است: ادبیات وظیفه دارد که فهم عمیق و گسترده از زندگی را به خواننده‌ی خود بدهد و تربیت و پرورش به آن معنا که مدنظر نظام آموزشی است، از وظایف ادبیات محسوب نمی‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، نویسنده‌ی کتاب «غاغولی، غول غاغولی» که در پانزدهمین نشست مجازی گروه حال خوش خواندن کانون پرورش فکری خوزستان، با موضوع نقد و بررسی همین کتاب حضور داشت با بیان این مطلب گفت: کودکان و نوجوانانی که کتاب می خوانند قطعاً بهتر زندگی را می‌فهمند، زیرا تجربه‌ی جهان‌بینی و زیستی نویسنده و دیگران را با خواندن و بدون پرداخت هزینه‌ی سنگین، دریافت کرده و می‌توانند انسان‌های عمیق‌تری شوند که مسائل و مشکلاتشان را بهتر حل ‌کنند.

این نویسنده و پژوهشگر با اعتقاد به اینکه، می‌توان در داستان‌های کودک به آثار تک‌محوری با گروه سنی و مکان و زمان خاص اکتفا نکرد و به محتوای روایت، لایه‌های زیرین با مسائل عمیق‌تر افزود اظهار داشت:آنچه در داستان «غاغولی، غول غاغولی» و در پس روایت اصلی در حال شکل‌گیری است القای این مفهوم مهم است که، شخصیت‌های دارای هویت فردی و انسان‌هایی که مقلد محسوب نمی‌شوند، نیازها و علایق خود را بهتر می‌شناسند و متفاوت می‌اندیشند و عمل می‌کنند، پس می‌توانند زیست بهتری داشته باشند.

او توضیح داد: کنش‌ها و واکنش‌های شخصیت‌های بزرگ‌سالی که فاقد هویت فردی شده‌اند، در کتاب «غاغولی، غول غاغولی»، بیان‌گر این مفهوم به کودک است که افرادِ رها از تقلید و روزمرگی، انسان‌های قابل اعتمادتری هستند، کسانی که بااراده‌ی مستحکم‌تری مسیر سخت زندگی را طی می‌کنند، چون می‌دانند که هستند و چه می‌خواهند و می‌توانند باعث رونق و توسعه‌ی جامعه‌ی بشری شوند.

مدرس کارگاه‌های داستان‌نویسی کشور که در جمع مربیان ادبی، فرهنگی و هنری مراکز کانون خوزستان سخن می‌گفت در ادامه ضمن اشاره به اینکه داستان «غاغولی، غول غاغولی»، گره‌گشایی داستانی به شکل کلاسیک ندارد و با پایان باز و چرخه‌ای که در متن آن شکل می‌گیرد کودک را به تفکر و تعمق و پرسشگری وامی‌دارد، تأکید کرد: نمی‌توان در تائید یا رد ارتباط تقسیم‌بندی سنی با گیرایی محتوای کتاب‌ها، نظری با قاطعیت داد، زیرا بخش عمده‌ای از دریافت مطالب، بستگی به خود مخاطب و سطح ادارک او دارد.

او تشریح کرد: کودک کتاب‌خوان کودک عمیق‌تری است و فرم‌های پیچیده‌تر را بهتر دریافت می‌کند. از طرفی باید بدانیم که یکی از کارکردهای داستان، ارتقاء قدرت درک مخاطب و پرورش خلاقیت و کشف در ذهن او است.

ایبُد ایجاد زمینه‌ی پرسشگری در ذهن مخاطب را یکی از اهداف خویش به‌عنوان نویسنده عنوان کرده و خاطر نشان کرد: ادبیات با زیبایی همراه است و زیبایی‌شناسی در ادبیات با مستقیم گویی در تضاد است، هنگام نوشتن وقتی به لایه‌های عمیق‌تر فکر می‌کنیم و مفاهیم اجتماعی، فرهنگی و روان‌شناختی را وارد اثر می‌کنیم، به آن ثروتی را اضافه می‌کنیم که شامل جهان‌بینی و تجربه‌ی زیستی نویسنده است که ناخودآگاه به مخاطب منتقل می‌شود.

او اضافه کرد: گاهی مطالب می‌توانند در ذهن مخاطب رسوب کنند و بعدها در زندگی او جلوه‌گر شوند و توانایی او را در تصمیم‌گیری صحیح ارتقاء دهند.

بر اساس این گزارش، این نشست با نقد و بررسی کتاب «غاغولی، غول غاغولی» توسط مربیان کانون خوزستان ادامه پیدا کرد و لیلا سپهری، طیبه پور بصیری، پوران الهی فر، زینب خورشیدی، سکینه ظهراب زاده، بهنوش بساک کاظمی، الهه آریان فر و لیلا زکی، به بیان نقطه نظرات خود پیرامون این کتاب پرداختند.

پانزدهمین نشست نقد کتاب، به سرپرستی ثریا عبدی، مربی ادبی با موضوع بررسی کتاب «غاغولی، غول غاغولی»، نوشته ی طاهره ایبُد با حضور مؤلف کتاب، کارشناسان فرهنگی، هنری، ادبی و جمع گسترده‌ای از مربیان واحدهای مختلف کانون خوزستان به‌صورت مجازی برگزار شد و با پاسخ‌گویی و بیان نظرات مؤلف کتاب در مورد نقد مربیان به کار خود پایان داد.

گفتنی است: گروه مجازی حال خوش خواندن متشکل از کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان از سوی واحد آفرینش‌های ادبی، در تیرماه ۱۳۹۹ آغاز به کار کرده و با برپایی جلسات ماهانه‌ی نقد کتاب، میزبان مربیان علاقه‌مند به این حوزه از ادبیات است.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت