این مرکز درسال 1379 با سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان و با اعتبار اهدایی ایشان تاسیس و افتتاح گردید .

درحال حاضر موجودی کتاب مرکز در بخش کودک و نوجوان 9429 جلد می باشد که در دو سالن مطالعه کودک و نوجوان در قفسه های چوبی چیده شده اند .

بخش های مرکز

مساحت مرکز 500 متر مربع می باشد که شامل بخش های ذیل می باشد :

1: سالن مطالعه کودک 2.  سالن مطالعه نوجوان 3 : سالن نمایش و بازی 4 : سالن نمایش فیلم 5 : کلاس کارگاه هنری 6: بخش امانت

7: انبار

 

فعالیتهای مرکز :

این مرکز در حال اجرای فعالیتهای فرهنگی و هنری حقیقی و مجازی در قالب کارگاه های عمومی و تخصصی برای رده های سنی 6 الی 17 سال می باشد .

امکانات ویژه مرکز :

سالن نمایش فیلم مجزا

فضای مجزا برای کارگاه نقاشی

غرفه قفسه بندی شده با درب مجزا رو به محوطه مرکز برای ارائه و فروش محصولات کانون .

امکانات کارگاهی :

یک کارگاه قصه

خدمات فراگیر  : ندارد

روز و ساعت فعالیت :

8 الی 13  / روزهای زوج دختر و روزهای فرد پسر

پرسنل :

یک مربی مسئول رسمی  -یک مربی فرهنگی قراردادی - یک نیروی خدمات قراردادی

شرایط عضویت : داشتن حداقل 6 سال تا 17 سال و پرداخت شهریه 12000 برای عضویت حقیقی .

نشانی

خوزستان . هندیجان شمالی . خ بسیج . جنب شورای شهر . کد پستی 6359164945

تلفن : 52575210

مسئول مرکز : فرهاد عبادی زاده  09166042055

 

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1401/08/16 - 13:30
  • تعداد بازدید: 3420
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) با موضوع " بررسی طرح و نقش در آثار سفالین" و حضور حکیمه بهرامی مدرس و مربی سفالگری کانون استان، کارشناس واحد هنرهای تجسمی و اعضای این انجمن، به میزبانی مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز برگزار شد.

حکیمه بهرامی در این نشست با تأکید بر عناصر نمادین گفت: یکی از بهترین ویژگی‌های نقش‌پردازی ایرانی، استفاده از عناصر نمادین است که بررسی این نقوش می‌تواند امکانات جدیدی را برای شناخت هنر ایرانی و ارتباط آن با موضوعات مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و..‌ فراهم سازد.

وی با اشاره به انواع نقوش ایرانی توضیح داد: از مهم‌ترین نقوش نمادین می‌توان به نقش شیر اشاره کرد که همواره در طول تاریخ (از دوران کهن تا به امروز) هنر ایران حضور داشته و معانی متفاوتی را در بر دارد.

بهرامی در ادامه تصریح کرد؛ نقش شیر، نشانه آریایی وسمبل ایرانی بوده که در کنار پادشاهان باستان، به عنوان یک نماد سلطنتی، شجاعت و قدرت آمده است و همانند یوز، ببر، پلنگ در جدال با دلاوران مشاهده می‌شود.

این مربی سفال با اشاره به شیرهای سنگی که در گورستان‌ها دیده می‌شود گفت: بعد از ورود اسلام به ایران و منع استفاده از مجسمه نقش شیر، به عنوان مظهر قدرت و شجاعت باقی ماند و با هوشمندی خاص ایرانیان با تعبیری جدید، به‌ سرعت به یکی از نشانه‌های سنتی در دین اسلام تبدیل شد به طوری که به امام علی (ع) لقب شیر خدا دادند.

وی توضیح داد: قوم بختیاری در گذشته بر روی مزار بزرگان خود شیر سنگی با نقش‌هایی همچون شمشیر، خنجر، تفنگ و کارد شکاری، تسبیح، شانه، انگشتر می‌گذاشتند و بیان‌کننده دلاوری و رشادت آن فرد بود.

ایشان در ادامه به دیگر تعابیر متفاوت نماد شیر پرداخت و گفت: محافظ (نگهبان)، مرگ (نیستی) و ابدیت (جاودانگی)، تعابیر دیگر از این نماد است که هر کدام به ‌نوعی در آیین و رسوم مردم تعبیرخود را نشان می‌دهد.

او در پایان عنوان کرد؛ یکی از دلایل ماندگاری بسیاری از نقوش، ریشه‌دار بودن آن‌ها در ادیان قدیم ایران و آیین‌های آن دوره است که با شروع اسلام رنگ اسلامی به خود گرفته و به نوعی درتار و پود اعتقادات و باورهای اسلامی نفوذ پیدا کردند.

در ادامه این نشست، کارگاه آموزشی ساخت مجسمه‌های سفالی با الهام از مجسمه‌های بومی_ محلی استان خوزستان برگزار شد.

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت