کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز منیوحی در اسفند ماه سال 1381 تاسیس شد و در فروردین ماه سال 1382 فعالیت  خود را آغاز نمود و تا این لحظه فعالیت های خود را با کارگاه های فرهنگی هنری و ادبی ادامه داده است .

در حال حاضر این مجموعه دارای  1022  جلد کتاب در فضایی دلنشین با مساحت 130مترمربع برای مطالعه اعضا می باشد.

خدمات مرکز : کارگاه های ادبی ویژه گروه سنی 7 تا 17 سال

اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضای حقیقی و مجازی

برگزاری کارگاه های تخصصی و فعالیت های فرهنگی هنری و ادبی

بخش های مرکز: سالن کتابداری به مساحت 130 متر و اتاق بازی به مساحت 14 متر

امکانات ویژه مرکز: سالن مطالعه کودک و نوجوان / اتاق بازی

خدمات فراگیر : ندارد

روز و ساعت فعالیت : مرکز دریک شیفت صبح از 8 تا 13 روز های زوج پسر و روزهای فرد دختر

پرسنل : 1 نفر مسؤل مرکز – 1 مربی فرهنگی – 1 خدمات

شرایط عضویت : داشتن حداقل 6  تا 17 سال و پرداخت 20000 تومان برای عضویت در مرکز حقیقی

نشانی : منیوحی – کوت شنوف – جنب تعاونی روستاییان – کانون پرورش فکری مرکز منیوحی

تلفن : 06153395405

مسؤل مرکز : خدیجه خزاعلی

 

 

اخبار مرکز:

 

 

 

  • 1400/02/26 - 12:22
  • تعداد بازدید: 5268
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نشست مجازی انجمن‌ سرود کانون کشور به میزبانی خوزستان برگزار شد

نشست مجازی نمایندگان و کارشناسان انجمن‌های سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور به میزبانی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، هم‌زمان با روز بزرگداشت فردوسی،  نشست مجازی نمایندگان و کارشناسان انجمن‌های  سرود کانون کشور با موضوع «موسیقی در سرودهای حماسی»،  و حضور سید محمد تنکابنی،  دبیرانجمن سرود-نمایش کانون کشور، آهنگساز، نوازنده و مدرس دانشگاه تشکیل شد.
 تنکابنی دراین نشست گفت: حماسه‌ها برآمده از افسانه‌ها،  داستان ها و سرگذشتِ اقوام مختلف، بازگوکننده‌ی  تاریخِ تغییرو تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هستند.
او شاهنامه‌ی فردوسی را نمونه‌ی کاملی از حماسه‌پردازی در چهارچوبی افسانه‌ای و اسطوره‌ای دانست،  که زاییده‌ی  ذهنی خلاق، برای نقد اجتماع و انتقال مفاهیم اخلاقی و انسانی است.
 وی اضافه کرد: تلفیق ادبیات حماسی و موسیقی در فرهنگ اقوام مختلف جهان،  نمودی شفاهی و مکتوب داشته و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
دبیر انجمن سرود-نمایش کانون کشور، در بخش دیگری از سخنان خود، انواع  موسیقی در سرودهای حماسی  را به سه دسته‌ی «شعربنیان»، «موسیقی بنیان» و «ترکیب یکسان شعر و موسیقی »، تقسیم‌بندی کرد و گفت: در موسیقی حماسیِ شعر بنیان، مبنا  بر پایه‌ی محتوای شعر است،  که نمود واضحِ این مسئله در فرهنگ ایران زمین و نقالی‌ها و شرح رشادت‌های حماسی هویداست.
او از وزن و قالب شعر به عنوان اولین مسئله‌ای که در تطابق موسیقی و شعر با آن مواجه هستیم یاد کرد و توضیح داد: معمولا بهره‌برداری ازاوزان پرتحرک، توجه به جایگاه و تاثیر هجاهای کوتاه و بلند در ریتم و موسیقیِ کلام،  توجه به  آهنگ کلمات و حروف و بار معنایی آن ها  و در نهایت، انتقال  حداکثریِ مضامین حماسیِ متن شعر در چهارچوب موسیقی،  از ویژگی‌های موسیقی حماسه‌ایِ شعر بنیان هستند.
تنکابنی در ادامه تاکید کرد: در شاهنامه شاهد این هستیم که فردوسی از واژه‌هایی با بار معنایی خاص استفاده می کند، واژگانی که باردلاورانه دارند و نقال‌ها  در خوانش و تاکید خاص روی آن‌ها،  علاوه بر پیشبرد داستان،  به اجرای خویش حال و هوای حماسی می‌بخشند.
این نوازنده و آهنگساز،  نوع دیگر موسیقی حماسی را "موسیقی بنیان "  نامید که طی آن،  شعر در خدمت موسیقی است و از موسیقی سازی برای ایجاد حس سلحشوری بهره‌جویی می‌شود به گونه‌ای که کلیت اثر بر پایه و اساس موسیقی و جنبه ی شنیداری  استوار است، و درادامه  بیان کرد: به طور کلی در این گونه موسیقی،  شعر حماسی  براساس سرعت، ریتم و جنب و جوش کلماتش انتخاب شده و در اثر راه پیدا می‌کند. در واقع می‌توان گفت ویژگی‌های حماسی موسیقی بر ویژگی‌های حماسی شعر ارجح هستند.
وی با اعتقاد به این  که در موسیقی حماسی پیچیدگی،  مانع لذت مخاطب می شود تشریح کرد: سادگی و بی‌تکلف بودن ملودی‌ها و امکانِ درک موسیقیایی آسان، در آثار موسیقی بنیان مد نظر هستند و ابزار مورد استفاده معمولآً سازهای محلی، سازهای بادی برنجی و آلاتی هستند که دارای طنین زیادی هستد.
دبیر انجمن سرود-نمایش کانون کشوراشاره کرد: رد پای این نوع از موسیقیِ حماسی در موسیقی اصیل  ایرانی و نواهای محلی، به خصوص  در استان‌های مرزنشین به دلیل موقعیت جغرافیایی و وقوع تهدیدها و جنگ ها نموداراست، از این روی استفاده از فرهنگ موسیقیایی غنی ایرانی و موتیف‌های اصیل بومی، می‌توانند موجب خلق آثار حماسی موسیقی بنیانِ ماندگار شوند. 

این مدرس دانشگاه در پایان به بررسی ترکیب شعر و آهنگِ زمینه، در موسیقی حماسی پرداخت و افزود: شعر و موسیقی در این بخش،  رسالت خویش را با روش متفاوت اما به کمال و در یک راستا ادا کرده و موجب ایجاد تاثیرِ مضاعف در خلق و برانگیختنِ حس حماسی و دلاوی می‌شوند و در واقع شعر و موسیقی حماسی در خدمت همدیگر عمل می‌کنند.
گفتنی است: این رویداد هنری با حضور معاونت فرهنگی و کارشناسان واحدهای فرهنگی وهنری خوزستانی، همچنین کارشناسان و نمایندگان انجمن‌های سرود سراسر کشور،  به میزبانی استان خوزستان و درفضای اسکای روم معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان برگزار شد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت