این مرکز از سال 1379 در همین ساختمان امروزی افتتاح گردید و تا این لحظه فعالیت خود را با کارگاه های فرهنگی و ادبی ادامه داده است.

در حال حاضر این مجموعه دارای بیش از 10 هزار جلد کتاب در فضایی دلنشین با مساحت - متر مربع دارای سالن کودک و نوجوان برای مطالعه اعضا می باشد.

خدمات مرکز : کارگاه های هنری ویژه گروه های سنی ۴ سال کامل تا 17

اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضا حقیقی و مجازی

برگزاری کارگاه های تخصصی و فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبی

بخش های مرکز :      کتابخانه کودک ونوجوان، سالن آمفی تئاتر، گالری هنری در مساحت - متر مربع  امکانات ویژه مرکز : سالن مطالعه کودک ونوجوان / سالن آمفی تئاتر / کارگاه هنری/ خوابگاه آموزش امکانات کارگاهی : سه کارگاه هنری                                        

خدمات فراگیر : ندارد.               

روز و ساعات فعالیت :مرکز در یک شیفت از 8 صبح الی 14 عصر / روزهای زوج دختر و روز های فرد پسر                  

پرسنل : 2  نفر مربی فرهنگی- ۱ نفر مسئول مرکز - 3 نفر نیروی هنری – 2 نفر نیروی ادبی- 3 نفر خدمات                     

شرایط عضویت : داشتن حداقل ۶ سال تا ۱۷ سال  و پرداخت شهریه ۱۲۰۰۰ تومان برای عضویت در مرکز حقیقی

______________

نشانی : فاز 2 پادادشهر بلوار سعادت روبروی خیابان وصال مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تلفن :  35587498

مسئول مرکز :   خانم  بساک کاظمی

 

اخبار مرکز:

 

  • 1400/06/21 - 21:44
  • تعداد بازدید: 5616
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری سی و پنجمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون اهواز

سی و پنجمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، سی و پنجمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار داستانی نوجوانان و با حضور الهام رستمی، نویسنده، مدرس، منتقد ادبیات داستانی و مربی آفرینش‌های ادبی استان فارس، معاونت فرهنگی کانون خوزستان، کارشناسان و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون شهرستان اهواز، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

رستمی در این نشست گفت: شروع داستان باید مخاطب را جذب کند، همچنین برای جذاب‌تر شدن داستان باید گره و موانع بیشتری بر سر راه شخصیت‌ها قرار بگیرند و ذهن مخاطب را به تکاپو وادارد.

وی در ادامه توضیح داد: توصیفات و پرداخت‌ها و فضاسازی خوب، توانایی تصور و تداعی را در ذهن خواننده ایجاد می‌کنند، در واقع هر چه توصیف و لحظه‌پردازی بیشتر باشد خواننده بهتر با متن روایت ارتباط برقرار می‌کند. البته باید بدانیم که توصیف با توضیح فرق دارد و یک نویسنده باید این ظرافت‌ها و تفاوت‌ها را دریافته و داستانی عاری از اضافات و توضیحات غیرضروری بنویسد.

او با اشاره به اینکه لحظه‌پردازی به معنای آن است که یک صحنه را به گونه‌ای تصویر کنیم که حرکت داشته باشد، افزود: برای توصیف مکان و زمان، رعایت فرازوفرودها و غافلگیری‌ها ضروری است، همچنین تصاویر خوب و هوشمندانه، قابل تصور و ملموس باعث می‌شود جزئی‌نگری متن روایت تقویت‌شده و انتقال مفهوم به مخاطب با دقت بیشتری صورت بگیرد.

وی بر لزوم رعایت گنجایش در انواع قالب‌های داستانی، تأکید کرد و گفت: هنگام نوشتن اتفاقات و حوادث داستانی باید گنجایش و قالب داستان را در نظر بگیریم و بدانیم که نمی‌توانیم ماجراهای زیاد و گسترده را در یک داستان کوتاه جا بدهیم یا در داستانی بلند ماجرای کوچکی را موضوع روایت خویش قرار دهیم.

رستمی در ادامه اظهار داشت: عدم رعایت گنجایش داستان، موجب می‌شود که در داستان کوتاه با هجوم ماجراها مواجه شویم و از فضاسازی‌ها و بیان جزئیات غافل شویم یا در داستان بلند فضاها و حفره‌های خالی به‌عنوان نقاط ضعف، در متن ظاهر شوند.

این نویسنده و منتقد ادبی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان تفاوت میان داستان‌های خطی و غیرخطی پرداخت و عنوان کرد: وقتی طرح داستان با توجه به ماجراها و زمان‌های مختلف در قالب داستان کوتاه نمی‌گنجد، می‌توانیم روایت را از جایی که داستان اصلی اتفاق افتاده یا کمی قبل از آن، شروع کنیم و در این میان از فن بازگشت به گذشته بهره جوییم که در این حالت، داستان قالب غیرخطی به خود می‌گیرد؛ اما در داستان‌های خطی تعداد ماجراها کم است و پشت سر هم از جایی شروع و در جایی ختم می‌شوند، همچنین شخصیت‌ها و مکان‌ها محدودند.

مربی واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان فارس، در انتهای سخنان خود به نوجوانان نویسنده‌ی خوزستانی توصیه کرد که از گفتگوهای طولانی در متن داستان بپرهیزند و توضیح داد: گفتگوها نباید طولانی شود و نویسنده باید سعی کند در میان آن‌ها از توصیفات و بیان حالت‌ها استفاده کند که خواننده خسته نشود.

رسمتی ضمن ارائه‌ی مثال از جملات کوتاه در داستان‌های هوشنگ مرادی کرمانی، تشریح کرد: گفتگوها و توصیفات طولانی، بهتر است با جملات کوتاه جایگزین شوند چرا که در این صورت خواننده موقع خواندن متن نفس کم نمی‌آورد، فرصت فکر کردن دارد و رشته‌ی داستان از دستش خارج نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، آرمیتا آسترکی، آیسا همتیان، پریا ماهان پور و سوفیا رضایی، از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی با سرپرستی فاطمه رشیدی و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت