مرکز فرهنگی حمیدیه

این مرکز از24خرداد 1379دریک ساختمان جدید ب معماری خاص وجدید افتتاح و فعالیت خود را آغاز کردو تاکنون به فعالیتهای فرهنگی خود ادامه می دهد.

درحال حاضر این مرکز دارای 9681جلد کتاب درفضایی دلنشین دارای مساحت زیربنای 331.11مترمربع دارای سالن مطالعه کودک ونوجوان برای مطالعه اعضا می باشد.

 

خدمات مرکز :

اجرای فعالتهای فرهنگی ویژه اعضای حقیقی ومجازی

برگزاری کارگاه هنری برخط(حصیربافی)

بخش های مرکز:

کتابخانه کودک ونوجوان ،سالن آمفی تاتر در مساحت 331.11مترمربع

امکانات ویژه مرکز: سالن مطالعه کودک ونوجوان /سالن آمفی تاتر/کارگاه هنری/اتاق قصه گویی /کارگاه علمی

امکانات کارگاهی : اتاق قصه گویی /کلاس سفال ونقاشی /کلاس علمی

روزوساعات فعالیت : مرکز دریک شیفت 8تا 14 صبح /روزهای زوج دختر وروزهای فرد پسر

پرسنل : 1نیروی فرهنگی (مسئول مرکز) و 1 نیروی خدمات

شرایط عضویت : داشتن سن 6 تا 17 سال وپرداخت شهریه 12000تومان برای عضویت در مرکز حقیقی

نشانی : خوزستان-حمیدیه ،خ شهید چاسب طرفی ،ضلع جنوب غربی پارک شهرداری

تلفن : 36722333

مسئول مرکز : سمیره عنصری

 

 

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1401/06/22 - 07:54
  • تعداد بازدید: 3670
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به مناسبت روز سینما؛

نشست تخصصی نقد و بررسی فیلم کوتاه "رهایی" برگزار شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با همکاری خانه فیلم اهواز، فیلم کوتاه "رهایی" را به مناسبت روز سینما، مورد نقد و بررسی قرار داد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، واحد آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان به مناسبت روز سینما، فیلم رهایی، اثر ناصر تقوایی و از محصولات سینمای کودک در دهه ۱۳۵۰ را با حضور رضا سیادت مدیر خانه فیلم اهواز، فرهاد پروین نویسنده و مدرس دانشگاه، مریم فهیم پور کارشناس هنرهای نمایشی واعضای نوجوان مراکز، پیش از ظهر دوشنبه ۲۱  شهریورماه ۱۴۰۱ در خانه فیلم، مورد نقد و بررسی قرار داد.

درابتدا رضا سیادت مدیریت خانه فیلم اهواز برای اعضا دلیل نامگذاری این روز، نام بردن ازاولین کارگردان های ایرانی،خوزستانی، انواع دوربین های فیلم برداری و نوع کارکرد آن ها را توضیح داد.

ایشان با در اختیار گذاشتن دوربین های مختلف فیلم برداری، نوجوانان را با تاریخچه پراز ماجرای سینما آشنا کرد.

فرهاد پروین پس از اکران فیلم با اشاره به سکانس‌های آغاز فیلم گفت: کارگردان قبل ازشروع فیلم، خلاصه‌ای از آن را با پرده‌برداری از وضعیت زندگی مردمان منطقه جنوب کشور، نوع پوشش، سبک زندگی و..... را به بیننده نشان می‌دهد.

او با بیان این سؤال که داستان از کجا شروع می‌شود؟ ذهن نوجوانان را به عمق فیلم می‌برد و تا آنان را به مشارکت در بحث دعوت کند.

وی در ادامه افزود؛ نقطه شروع داستان با نقطه شروع فیلم متفاوت است. نقطه شروع فیلم جایی است که بعد از سیاهی اولین تصویر بر روی پرده ظاهر شد، اما نقطه شروع داستان لحظه‌ای بود که صید ماهی توسط بچه‌ها که اتفاقی خاص محسوب می‌شود رخ داد.

او تصریح کرد؛ با آشنایی با دریای جنوب، نوع ماهی‌ها و جغرافیای این خطه از ایران‌زمین، این سؤال پیش خواهد آمد که ماهی قرمز در دریا وجود ندارد و بیننده این موضوع را با گوش دادن به دیالوگ‌های بچه‌ها در فیلم نیز متوجه می‌شود و با تعجب بچه‌ها از دیدن چنین صیدی اتفاق خاص داستان رخ داده است که در سینما از آن به‌عنوان "حادثه محرک" نام می‌برند.

فرهاد پروین توضیح داد؛ پس از گذر از این اتفاق خاص داستان شروع شد و دیگر صحنه‌های فیلم از حالت عادی خارج شده است. همان‌طور که دیده شد بین بچه‌ها کشمکش رخ می‌دهد و هر کس به نوع در تلاش برای به دست آوردن ماهی قرمز به تکاپو می‌افتد.

وی در ادامه گفت: شکسته شدن سر یکی از بچه‌ها توسط دیگری برای به دست آوردن ماهی قرمز در این فیلم، از دیگر اتفاقات بزرگ داستان محسوب می‌شود زیرا پس از آن پسربچه خاطی توسط پدر خود محبوس می‌شود و باعث شد کودک حس خود و ماهی زندانی در کیسه آب را یک حس مشترک بداند و تلنگری شد تا به این موضوع پی ببرد که وضعیت ماهی در حالت مناسبی نیست و برای رهایی او به فکر می‌رود.

او بعد از تعریف خلاصه‌ای از فیلم رهایی بیان کرد؛ این تعریف سطح ظاهری فیلم است و هر کدام از شما بعد از دیدن آن می‌توانید به راحتی به توضیح آن بپردازید. اما با دقت بیشتر به آن مخاطب متوجه این موضوع می‌شود که هدف از ساخت "رهایی" تنها بیان این داستان ساده نیست بلکه کارگردان در تلاش است به بیننده لایه دیگری از موضوع را انتقال دهد.

فرهاد پروین با بیان اینکه انتخاب اسم فیلم هدفمند است گفت؛ کارگردان با انتخاب اسم "رهایی" اولین کد را به مخاطب داده است که خود نماد آزادی است و اینکه فقدان آن برای هر موجودی آزاردهنده است.

او توضیح داد؛ در اینجا داستان در تلاش است لایه دیگر خود را که همان بازگو کردن ارزش آزادی است، را بیان کند و استفاده از ماهی قرمز معنای بیشتری پیدا کرده است.

ایشان در ادامه تشریح کرد؛ در کنار به‌کارگیری ماهی قرمز، انتخاب کودک در فیلم نیز هدفمند بوده است زیرا ممکن است صید ماهی قرمز برای بزرگترها اتفاق عادی محسوب شود اما این رخداد در دنیای کودکی رنگی متفاوت‌تر به خود می‌گیرد.

او گفت: شخصیت داستان با قرار دادن تنگ ماهی در پنجره روبه سوی دریا، به همزادپنداری دست می‌زند و در اینجا کودک، ماهی قرمز، دریا، تنگ و اتاق قفل‌شده، زنجیروار به هم مرتبط شده و یک شبکه معنایی را برای بیننده ایجاد کرده است.

در پایان نشست نقد و بررسی فیلم "رهایی" اعضا هر کدام درک خود را از نمادهای فیلم به اشتراک گذاشتند و با فرهاد پروین، مهمان این نشست به گفت‌وگو نشستند.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت