این مرکز از سال1344 کنار مرکز استان افتتاح گردیده وتا این لحظه فعالیت خود را با کارگاه های فرهنگی،هنری وادبی ادامه داده است.

 

خدمات مرکز: اجرای فعالیتهای فرهنگی ویژه اعضا حقیقی ومجازی ،برگزاری کارگاه های تخصصی فرهنگی،هنری وادبی

 

بخش های مرکز:کتابخانه کودک ونوجوان،سالن آمفی تئاتر،کلاس سفال وکلاس نقاشی

 

خدمات فراگیر ندارد

روز وساعات کاری: تابستان ساعت 7/30تا14

زمستان ساعت 10تا16

روزهای زوج:دختر

روزهای فرد:پسر

پرسنل مرکز: 1 مسئول 1 مربی فرهنگی 1مربی نمایش 2 مربی هنری 1مربی ادبی

شرایط عضویت:6تا17 سال

پرداخت شهریه: 12000هزار تومان

نشانی: پیچ استادیوم ،جنب پارک حجاب مرکز شماره یک اهواز

تلفن:33330648

مسئول مرکز: خانم سبحانی

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1400/03/02 - 10:56
  • تعداد بازدید: 5745
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

شاعر باید ساختاری قدرتمند در اثرش ایجاد کند

کبری بابایی شاعر و منتقد ادبی معتقد است: شاعر باید بهم‌پیوستگی را بین کلمات و عبارات و سطرها، بیشتر نشان بدهد به گونه‌ای که هر کلمه و سطر، کلمه و سطر دیگر را کامل کند، حرف یا تصویر تازه‌ای به آن اضافه کند، از لحاظ ارزش ادبی جایگاه داشته و البته منحصر به‌فرد باشد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، کبری بابایی شاعر و منتقد ادبی، در سی و یکمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز، با بیان این مطلب گفت: در شعر، سطرها به لحاظ محتوا و خیال باید به شکلی همدیگر را کامل کنند که زمینه بیان سطرهای پایانی از ابتدا وجود داشته باشد و شعر گام‌به‌گام پیش برود و در جهان خودش به طور طبیعی به این پایان‌بندی برسد. آن‌گاه دیگر احساس نمی‌کنیم که شاعر ابتدا پایان اثر را سروده و بعد به سراغ ابتدا رفته‌است.

مولف کتاب "من آدم آهنی شدم"  به لزوم هوشمندانه بودن عنوان شعر اشاره کرده و توضیح داد: عنوان اثر از نظر محتوایی نباید نقطه عطف شعر باشد. نقطه‌ی عطف جایی است که مخاطب باید به اصلی‌ترین حرف شاعر برسد و دلیل او را از سرودن شعر درک کند. وقتی نام شعر به این نقطه بزنگاه و عطف اشاره می‌کند، لذت کشف پایان کمرنگ می‌شود.

این شاعر و منتقد ادبی با بیان اینکه در سرودن شعر انتخاب و چینش کلمات اهمیت زیادی دارد و می‌تواند تصویر یا عبارت ما را از معمولی بودن به شگفت‌انگیز بودن برساند، تاکید کرد: دایره واژگان نسبتا گسترده‌ای که در ذهن شاعر است به او امکان انتخاب کلمات را می‌دهد. اگر دایره‌ی واژگانی گسترده و کامل باشد کمتر احساس می‌کنیم که کلمه‌ای به زور یا به ضرورت وزن وارد شعر شده است.

وی در ادامه گفت: البته با همه گستردگی واژه‌ها و تنوع فضاها، شاعر باید سراغ کلماتی که ترکیب‌های تازه‌تر و نوآورانه‌تر می‌سازند برود و اجازه ندهد ترکیب‌ها در شعرش شبیه شاعران دیگر باشند.

بابایی با اعتقاد به اینکه تصاویر شعر و کدهایی که شاعر برای کشف آنچه می‌گوید به ما می‌دهد باید تاثیر‌گذار و تامل‌برانگیز باشند، تشریح کرد: یک شعر خوب بدون مستقیم‌گویی و در قالب تصویرسازی، مقصود و منظورش را به مخاطب نشان می‌دهد. تصویرهایی که با کلمات ساخته می‌شوند، وقتی آن‌ها را می‌خوانیم کم‌کم توی ذهن جا می‌گیرند. بعد بی‌آنکه شاعر حرفش را مثل یک بیانیه علمی بگوید و رک و راست دلایل عقلانی بیاورد، ما متوجه منظورش می‌شویم و احتمالاً آن را می‌پذیریم یا درباره‌اش فکر می‌کنیم. در این بین تصاویر در شعر بهتر است نوآورانه باشند، زیرا اگر شبیه آن‌ها در آثار دیگر هم وجود داشته باشد چندان توجه مخاطب را جلب نمی‌کنند.

بر اساس این گزارش آتنا دهقانی، سنا امرایی، فاطمه نصیری راسفندی و وحید شهپری ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش آثار خود پرداختند.

گفتنی است: سی و یکمین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز که در ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ و در صفحه‌ی مجازی این انجمن با حضور مدیر کل و معاونت فرهنگی کانون استان خوزستان، کارشناس و مربیان آفرینش‌های ادبی، کبری بابایی شاعر کشوری و جمعی از اعضای مراکز کانون کلان شهر اهواز برگزار شد با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به‌کار خود پایان داد.

 

 

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت