کانون شماره 4 اهواز در سال 1364 در کوی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز ، فعالیت خود را آغاز نمود.

ساختمان این مرکز که یکی از منازل ویلایی دانشگاه می باشد، برای بهره براری فرهنگی به کانون پرورش فکری واگذار گردید ( به صورت امانی).

این ساختمان به مساحت 12 متر مربع و داراری  دو سالن مطالعه برای برگزاری فعالیت های فرهنگی، دو اتاق برای تشکیل کلاسهای ادبی و هنری ،یک آبدار خانه ، یک انباری و یک سرویس بهداشتی می باشد.

همچنین این مرکز به یک باغچه اختصاصی و فضای سبز عمومی دسترسی نزدیک دارد.

فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی مرکز از همان سال تاسیس به صورت دایم برقرار گردیده و اعضای دختر و پسر کودک و نوجوان در روزهای تعیین شده در فعالیت های مرکز مشارکت داشته و دارند.

 هم اکنون این مرکز با داشتن مجموعه ای از   7839    جلد کتاب در بخش کودک و نوجوان و مرجع آماده خدمت به عزیزان می باشد.

خدمات مرکز:

-کارگاههای ادبی و هنری برای مخاطبین 6 تا 18 سال در فضای مجازی و کلاسهای برخط. کارگاه شعر وداستان و آموزش خط تحریری .

-اجرای فعالیتهای فرهنگی عمومی ویژه اعضای حقیقی و برخط.

-مرکز خدمات فراگیر ندارد.

روز و ساعت فعالیت: یک شیفت. از ساعت 8تا 13. همه روزه به جز ایام تعطیل

پرسنل: 1 مربی مسول. 1 مربی ادبی پاره وقت. 1 مربی خوشنویسی پاره وقت. 1 مربی نقاشی پاره وقت. 1 خدمات

شرایط عضویت: داشتن حداقل 6 سال تمام  تا پایان 17 سالگی

پرداخت شهریه : در حال حاضر تمام ثبت نام ها از طریق کا پی اف صورت می گیرد و شهریه متناسب با کلاس درخواستی عضو، متغیر است.

نشانی :اهواز. اتوبان گلستان. دانشکده علوم پزشکی. کوی استادان . نبش خیابان نرگس . مرکز 4 اهواز

تلفن ثابت : 33738279- 061

   مربی مسول: مرجان ظریفی

 

اخبار مرکز:

 

  • 1401/02/24 - 14:02
  • تعداد بازدید: 4871
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
طاهره ایبُد، نویسنده‌ی کودک و نوجوان؛

وظیفه‌ی ادبیات تربیت کودک نیست

طاهره ایبُد، نویسنده‌ی کودک و نوجوان کشور معتقد است: ادبیات وظیفه دارد که فهم عمیق و گسترده از زندگی را به خواننده‌ی خود بدهد و تربیت و پرورش به آن معنا که مدنظر نظام آموزشی است، از وظایف ادبیات محسوب نمی‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، نویسنده‌ی کتاب «غاغولی، غول غاغولی» که در پانزدهمین نشست مجازی گروه حال خوش خواندن کانون پرورش فکری خوزستان، با موضوع نقد و بررسی همین کتاب حضور داشت با بیان این مطلب گفت: کودکان و نوجوانانی که کتاب می خوانند قطعاً بهتر زندگی را می‌فهمند، زیرا تجربه‌ی جهان‌بینی و زیستی نویسنده و دیگران را با خواندن و بدون پرداخت هزینه‌ی سنگین، دریافت کرده و می‌توانند انسان‌های عمیق‌تری شوند که مسائل و مشکلاتشان را بهتر حل ‌کنند.

این نویسنده و پژوهشگر با اعتقاد به اینکه، می‌توان در داستان‌های کودک به آثار تک‌محوری با گروه سنی و مکان و زمان خاص اکتفا نکرد و به محتوای روایت، لایه‌های زیرین با مسائل عمیق‌تر افزود اظهار داشت:آنچه در داستان «غاغولی، غول غاغولی» و در پس روایت اصلی در حال شکل‌گیری است القای این مفهوم مهم است که، شخصیت‌های دارای هویت فردی و انسان‌هایی که مقلد محسوب نمی‌شوند، نیازها و علایق خود را بهتر می‌شناسند و متفاوت می‌اندیشند و عمل می‌کنند، پس می‌توانند زیست بهتری داشته باشند.

او توضیح داد: کنش‌ها و واکنش‌های شخصیت‌های بزرگ‌سالی که فاقد هویت فردی شده‌اند، در کتاب «غاغولی، غول غاغولی»، بیان‌گر این مفهوم به کودک است که افرادِ رها از تقلید و روزمرگی، انسان‌های قابل اعتمادتری هستند، کسانی که بااراده‌ی مستحکم‌تری مسیر سخت زندگی را طی می‌کنند، چون می‌دانند که هستند و چه می‌خواهند و می‌توانند باعث رونق و توسعه‌ی جامعه‌ی بشری شوند.

مدرس کارگاه‌های داستان‌نویسی کشور که در جمع مربیان ادبی، فرهنگی و هنری مراکز کانون خوزستان سخن می‌گفت در ادامه ضمن اشاره به اینکه داستان «غاغولی، غول غاغولی»، گره‌گشایی داستانی به شکل کلاسیک ندارد و با پایان باز و چرخه‌ای که در متن آن شکل می‌گیرد کودک را به تفکر و تعمق و پرسشگری وامی‌دارد، تأکید کرد: نمی‌توان در تائید یا رد ارتباط تقسیم‌بندی سنی با گیرایی محتوای کتاب‌ها، نظری با قاطعیت داد، زیرا بخش عمده‌ای از دریافت مطالب، بستگی به خود مخاطب و سطح ادارک او دارد.

او تشریح کرد: کودک کتاب‌خوان کودک عمیق‌تری است و فرم‌های پیچیده‌تر را بهتر دریافت می‌کند. از طرفی باید بدانیم که یکی از کارکردهای داستان، ارتقاء قدرت درک مخاطب و پرورش خلاقیت و کشف در ذهن او است.

ایبُد ایجاد زمینه‌ی پرسشگری در ذهن مخاطب را یکی از اهداف خویش به‌عنوان نویسنده عنوان کرده و خاطر نشان کرد: ادبیات با زیبایی همراه است و زیبایی‌شناسی در ادبیات با مستقیم گویی در تضاد است، هنگام نوشتن وقتی به لایه‌های عمیق‌تر فکر می‌کنیم و مفاهیم اجتماعی، فرهنگی و روان‌شناختی را وارد اثر می‌کنیم، به آن ثروتی را اضافه می‌کنیم که شامل جهان‌بینی و تجربه‌ی زیستی نویسنده است که ناخودآگاه به مخاطب منتقل می‌شود.

او اضافه کرد: گاهی مطالب می‌توانند در ذهن مخاطب رسوب کنند و بعدها در زندگی او جلوه‌گر شوند و توانایی او را در تصمیم‌گیری صحیح ارتقاء دهند.

بر اساس این گزارش، این نشست با نقد و بررسی کتاب «غاغولی، غول غاغولی» توسط مربیان کانون خوزستان ادامه پیدا کرد و لیلا سپهری، طیبه پور بصیری، پوران الهی فر، زینب خورشیدی، سکینه ظهراب زاده، بهنوش بساک کاظمی، الهه آریان فر و لیلا زکی، به بیان نقطه نظرات خود پیرامون این کتاب پرداختند.

پانزدهمین نشست نقد کتاب، به سرپرستی ثریا عبدی، مربی ادبی با موضوع بررسی کتاب «غاغولی، غول غاغولی»، نوشته ی طاهره ایبُد با حضور مؤلف کتاب، کارشناسان فرهنگی، هنری، ادبی و جمع گسترده‌ای از مربیان واحدهای مختلف کانون خوزستان به‌صورت مجازی برگزار شد و با پاسخ‌گویی و بیان نظرات مؤلف کتاب در مورد نقد مربیان به کار خود پایان داد.

گفتنی است: گروه مجازی حال خوش خواندن متشکل از کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان از سوی واحد آفرینش‌های ادبی، در تیرماه ۱۳۹۹ آغاز به کار کرده و با برپایی جلسات ماهانه‌ی نقد کتاب، میزبان مربیان علاقه‌مند به این حوزه از ادبیات است.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت