کانون شماره 4 اهواز در سال 1364 در کوی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز ، فعالیت خود را آغاز نمود.

ساختمان این مرکز که یکی از منازل ویلایی دانشگاه می باشد، برای بهره براری فرهنگی به کانون پرورش فکری واگذار گردید ( به صورت امانی).

این ساختمان به مساحت 12 متر مربع و داراری  دو سالن مطالعه برای برگزاری فعالیت های فرهنگی، دو اتاق برای تشکیل کلاسهای ادبی و هنری ،یک آبدار خانه ، یک انباری و یک سرویس بهداشتی می باشد.

همچنین این مرکز به یک باغچه اختصاصی و فضای سبز عمومی دسترسی نزدیک دارد.

فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی مرکز از همان سال تاسیس به صورت دایم برقرار گردیده و اعضای دختر و پسر کودک و نوجوان در روزهای تعیین شده در فعالیت های مرکز مشارکت داشته و دارند.

 هم اکنون این مرکز با داشتن مجموعه ای از   7839    جلد کتاب در بخش کودک و نوجوان و مرجع آماده خدمت به عزیزان می باشد.

خدمات مرکز:

-کارگاههای ادبی و هنری برای مخاطبین 6 تا 18 سال در فضای مجازی و کلاسهای برخط. کارگاه شعر وداستان و آموزش خط تحریری .

-اجرای فعالیتهای فرهنگی عمومی ویژه اعضای حقیقی و برخط.

-مرکز خدمات فراگیر ندارد.

روز و ساعت فعالیت: یک شیفت. از ساعت 8تا 13. همه روزه به جز ایام تعطیل

پرسنل: 1 مربی مسول. 1 مربی ادبی پاره وقت. 1 مربی خوشنویسی پاره وقت. 1 مربی نقاشی پاره وقت. 1 خدمات

شرایط عضویت: داشتن حداقل 6 سال تمام  تا پایان 17 سالگی

پرداخت شهریه : در حال حاضر تمام ثبت نام ها از طریق کا پی اف صورت می گیرد و شهریه متناسب با کلاس درخواستی عضو، متغیر است.

نشانی :اهواز. اتوبان گلستان. دانشکده علوم پزشکی. کوی استادان . نبش خیابان نرگس . مرکز 4 اهواز

تلفن ثابت : 33738279- 061

   مربی مسول: مرجان ظریفی

 

اخبار مرکز:

 

  • 1400/04/21 - 13:43
  • تعداد بازدید: 5343
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
شهرام شفیعی، نویسنده، طنزپرداز و مدرس ادبیات داستانی

طنز، نوعی قدرت تصحیح است

شهرام شفیعی، نویسنده، طنزپرداز و مدرس ادبیات داستانی، معتقد است: طنز نوعی قدرت تصحیح است، چرا که تأمل و لبخندی که پیش درآمد و لازمه‌ی طنزنویسی و طنز خوانی است، موجب ایجاد فرصت اصلاح و صیقل دادن لبه‌های خشک رفتار ما می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، شهرام شفیعی، نویسنده، طنزپرداز و مدرس ادبیات داستانی، که در نخستین همایش ادبی طنز استانی «به وقت لبخند» ویژه‌ی روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: حتی در متون مقدس رگه‌هایی از طنز و مطایبه مشاهده می‌شود. زیرا لازمه‌ی زبان برخورداری از این خصوصیت است که مسائل را در جدی‌ترین و خشک‌ترین حالت نبیند، بلکه از فرصت و توقف خندیدن استفاده کند.

او ضمن ارائه‌ی یک تعریف کلی از طنز و طنزنویسی، بیان کرد: طنز را باید از طریق مصادیق آن بشناسیم چراکه تئوری‌ها و تعاریف در کتاب‌های مربوطه یافت می‌شوند و حفظ کردن آن‌ها کمک چندانی به ما نمی‌کند.

وی توضیح داد: متداول‌ترین معیار و محک برای تشخیص طنز فاخر از لودگی در ابتدا، حس تأییدی است که در خواننده ایجاد می‌شود، چرا که مخاطب، ضعف‌ها و توانایی خود را به‌عنوان یک انسان می‌شناسد و وقتی حسی از تأیید آنچه می‌خواند در او به وجود آید، می‌توان گفت که اثر ادبی موفق عمل کرده است، در واقع طنز مرغوب و خوب، نقبی به ذخایر فطری انسان می‌زند‌.

این نویسنده و طنزنویس با اعتقاد به اینکه یک نویسنده باید طبایع انسانی را بشناسد و ظرایف رفتاری و واکنش‌های آدم‌ها در موقعیت‌های مختلف را کشف کند، تأکید کرد: این مسئله مستلزم نزدیک شدن به آدم‌ها و تیپ‌های رفتاری متفاوت و گسترده است، البته نویسنده، گزارشگر نیست بلکه باید از کشفیات خود و ظرایف و لطایف پدیده‌های اطراف خویش به‌عنوان یک منبع بهره جوید و ایده‌ها را با فعل و انفعالات داستانی به اثری تأثیرگذار بدل سازد.

شفیعی ضمن شرح نکاتی در باب تصویرگری در کتاب‌های طنز، گفت: متن اگر خوب باشد می‌تواند فارغ از تصویر تأثیر خود را بگذارد، اما یک کتاب خوب می‌تواند تلفیقی از تصویر خوب به‌عنوان آرایش، و متن خوب به‌عنوان محتوا، باشد.

مؤلف مجموعه‌ی طنز جزیره‌ی بی‌تربیت‌ها در ادامه تشریح کرد: هر طنزی می‌تواند انسان را بخنداند و از نظر تئوری طنزنویسی، استقبال از طنز، عمل فیزیکی خندیدن نیست، بلکه توانایی تشخیص و درک موقعیت خنده‌دار است.

این مدرس ادبیات داستانی با بیان اینکه داستان طنز، از دیدگاه نویسنده نسبت به زندگی به وجود می‌آید، افزود: ایده‌ها باید از ابتدا طنز بوده و حاصل یک ذهن طنزپرداز باشند و می‌توان گفت راه‌حلی مکانیکی برای طنز شدن یک داستان وجود ندارد.

وی ضمن توصیه‌ی اعضا به رعایت اعتدال و مطالعه‌ی مطلوب و تلاش بهینه، اظهار داشت: هر کاری که انرژی مضاعف از ما بخواهد نتیجه‌ی خوب هنری نخواهد داشت و یک نویسنده تنها تا سقف دریافت‌های خویش می‌تواند پرواز کند، بعد از مدت زیاد و افزایش تجربه در وادی نوشتن، نویسنده تبدیل به بهترین داور آثار خویش می‌شود و کم کم می‌آموزد که چگونه باید گلوی نوشته‌ی خویش را صاف کند.

 

شفیعی در بخش انتهایی سخنان خود به طنزنویسان نوجوان خوزستانی توصیه کرد که از مرور و مطالعه‌ی آثار مهم طنز ایران و جهان حتی رونویسی برای درک بهتر مطلب آثار بزرگان، غافل نشوند.

بر اساس این گزارش، نخستین همایش ادبی طنز استانی «به‌وقت لبخند» به‌عنوان یکی از ویژه‌برنامه‌های روز ملی ادبیات کودک و نوجوان از سوی واحد آفرینش‌های ادبی، با استقبال پرشور اعضا و مربیان مواجه شد و قریب به ۲۵ نفر از اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون خوزستان در آن مشارکت کردند. و روز برگزاری، آثار طنز خویش را در قالب شعر و داستان به اشتراک گذاشتند.

گفتنی است: این رویداد ادبی که با حضور مدیرکل کانون خوزستان، شهرام شفیعی، نویسنده، طنزپرداز و مدرس ادبیات داستانی، کارشناسان و مربیان مراکز آفرینش‌های ادبی، فرهنگی و هنری و جمع کثیری از اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری خوزستان، در صفحه‌ی مجازی همایش‌های استانی آفرینش‌های ادبی، برگزار شد، با سرپرستی ثریا عبدی، مربی ادبی، و نقد و بررسی آثار اعضا به کار خود پایان داد.

 

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت