کانون شماره 4 اهواز در سال 1364 در کوی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز ، فعالیت خود را آغاز نمود.

ساختمان این مرکز که یکی از منازل ویلایی دانشگاه می باشد، برای بهره براری فرهنگی به کانون پرورش فکری واگذار گردید ( به صورت امانی).

این ساختمان به مساحت 12 متر مربع و داراری  دو سالن مطالعه برای برگزاری فعالیت های فرهنگی، دو اتاق برای تشکیل کلاسهای ادبی و هنری ،یک آبدار خانه ، یک انباری و یک سرویس بهداشتی می باشد.

همچنین این مرکز به یک باغچه اختصاصی و فضای سبز عمومی دسترسی نزدیک دارد.

فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی مرکز از همان سال تاسیس به صورت دایم برقرار گردیده و اعضای دختر و پسر کودک و نوجوان در روزهای تعیین شده در فعالیت های مرکز مشارکت داشته و دارند.

 هم اکنون این مرکز با داشتن مجموعه ای از   7839    جلد کتاب در بخش کودک و نوجوان و مرجع آماده خدمت به عزیزان می باشد.

خدمات مرکز:

-کارگاههای ادبی و هنری برای مخاطبین 6 تا 18 سال در فضای مجازی و کلاسهای برخط. کارگاه شعر وداستان و آموزش خط تحریری .

-اجرای فعالیتهای فرهنگی عمومی ویژه اعضای حقیقی و برخط.

-مرکز خدمات فراگیر ندارد.

روز و ساعت فعالیت: یک شیفت. از ساعت 8تا 13. همه روزه به جز ایام تعطیل

پرسنل: 1 مربی مسول. 1 مربی ادبی پاره وقت. 1 مربی خوشنویسی پاره وقت. 1 مربی نقاشی پاره وقت. 1 خدمات

شرایط عضویت: داشتن حداقل 6 سال تمام  تا پایان 17 سالگی

پرداخت شهریه : در حال حاضر تمام ثبت نام ها از طریق کا پی اف صورت می گیرد و شهریه متناسب با کلاس درخواستی عضو، متغیر است.

نشانی :اهواز. اتوبان گلستان. دانشکده علوم پزشکی. کوی استادان . نبش خیابان نرگس . مرکز 4 اهواز

تلفن ثابت : 33738279- 061

   مربی مسول: مرجان ظریفی

 

اخبار مرکز:

 

  • 1399/09/24 - 08:47
  • تعداد بازدید: 5748
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
آرش آذرپناه

رسالت یک نویسنده ارتقای اجتماعی و آگاهی افراد جامعه است

آرش آذرپناه نویسنده و منتقد ادبی معتقد است: رسالت یک نویسنده ارتقای اجتماعی و آگاهی افراد جامعه است.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، آرش آذرپناه متولد سال 1359، نویسنده و منتقد ادبی است که به نوشتن داستان‌های کوتاه، رمان و نقد داستان در مطبوعات شناخته می‌شود، او دانش‌آموخته‌ زبان و ادبیات فارسی در مقطع دکتری است؛ در حیطه‌های دانشگاهی به‌عنوان پژوهشگر داستان کوتاه نیز شناخته می‌شود. کتاب‌های یاسمن‌های زنانه، داستان‌های پشت پرده (تمثیل در داستان کوتاه معاصر ایران)، جرم زمانه‌ساز، شماره‌ی ناشناس و کسی گلدان‌ها را آب نمی‌دهد، از عناوین آثار آذرپناه هستند. او در آثارش رویکردی اجتماعی دارد و تلاش می‌کند رویدادها را از دید ادبی واکاوی کرده و به آسیب‌شناسی رفتار و روابط انسانی در مواجهه با شرایط تاریخی و اجتماعی بپردازد.

وی به‌واسطه‌ی حضور در انجمن‌های ادبی و همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، چهره‌ای شناخته شده در بین کودکان و نوجوانان عضو این نهاد فرهنگی هنری است.

به بهانه‌ی حضور وی در هشتمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا در اهواز، گفتگویی کوتاه با ایشان انجام دادیم که شما را به خواندن این گفت‌وگو دعوت می‌کنیم.

 

  • چه چیزی الهام‌بخش شما برای نوشتن است؟

 

 برای نوشتن هر چیزی می‌تواند الهام‌بخش من باشد. از روایت‌های دوستان و بزرگ‌ترها تا مشاهدات روزمره و از همه مهم‌تر تماس با آثار هنری مثل تماشای نقاشی یا مجسمه یا تئاتر و بیش از همه مطالعه داستان.

 

  • رسالت یک نویسنده چیست؟

 

به گمان من رسالت نویسنده فقط ارتقای اجتماعی و آگاهی افراد جامعه است. این بزرگ‌ترین رسالت هر نویسنده است.

 

  • فکر می‌کنید مردمان معاصر در ایران چقدر کتاب می‌خوانند؟ این موضوع در عملکرد شما به‌عنوان یک نویسنده چه تأثیری دارد؟

 

 من واقعاً خبری از سرانه مطالعه در ایران ندارم. اما شمار پایین کتاب نماینده‌ی کاستی در مطالعه است. کمبود مطالعه سبب می‌شود نویسنده نتواند از طریق نوشتن معیشت خود را بگذراند و این بزرگ‌ترین آسیب برای یک نویسنده است.

 

  • با توجه به همت و تلاش شما در زمینه‌ی واکاوی و پژوهش در داستان کوتاه، فکر می‌کنید این‌گونه‌ی ادبی در ایران چه جایگاهی دارد؟ و اگر امروز قرار باشد مجموعه‌ای از این دست به جرگه‌ی کتاب‌های نوجوان بپیوندد باید شامل چه موضوع و محتوایی باشد؟

 

 داستان کوتاه ژانر خواص پسندتری نسبت به رمان است و گنجاندن آن در ادبیات نوجوان نیازمند کار بیشتری است.

به نظرم برای رسیدن به جایگاه واقعی داستان کوتاه بخصوص داستان کوتاه نوجوان، ۵۰ سال از غرب عقب‌تر هستیم.

 

  • در حالت کلی با توجه به شرایط فعلی فکر می‌کنید چه موضوعاتی در حوزه‌ی ادبیات نوجوان، از قلم افتاده‌اند و می‌توانند در قالب داستان کوتاه مطرح شوند؟

 

کلاً نمی‌شود گفت چه موضوعاتی در حیطه داستان کوتاه نوجوان از قلم افتاده‌اند چون کار زیادی در این زمینه نشده است. یک‌زمانی در دهه ۶۰ ایده‌های اجتماعی خوبی در داستان نوجوان در کیهان بچه‌ها نوشته می‌شد. یادم است داستان درخشانی از محمدرضا کاتب خواندم همان زمان‌ها که طنز هم بود. اما الان مدت طولانی است که فقط رمان نوجوان می‌بینم.

 

  • فکر می‌کنید چگونه ادبیات می‌تواند در میان قشر نوجوان تأثیرگذار باشد؟ نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در این بین تا چه اندازه مؤثر می‌بینید؟

 

 ادبیات با ارتقای آگاهی و افزایش اطلاعات تاریخی- اجتماعی، نوجوان را رشد می‌دهد و کانون مهم‌ترین پایگاه ۵۰ ساله‌ی این ارتقا برای کودکان و نوجوانان بوده و هست. بزرگ‌ترین نویسندگان و سینماگران این سرزمین از کانون شروع کرده‌اند.

 

  • به‌عنوان یک نویسنده، مدرس و منتقد، سطح آثار نویسندگان نوجوان را چگونه ارزیابی می‌کنید و در زمینه‌ی مطالعه، خلاقیت و اثرگذاری مثبت در باب داستان‌نویسی، چه توصیه‌ای به آن‌ها دارید؟

 

آثار نوجوانان همیشه مرا شگفت‌زده می‌کند اما تنها توصیه من به آن‌ها داستان خواندن است. باطل‌ترین تصور این است که بدون خواندن هزاران صفحه داستان، بتوانیم یک خط بنویسیم.

 

  • آیا نوشتن کتابی برای کوکان و نوجوانان جزو برنامه‌های آتی شما خواهد بود؟

 

 یک کار جدید برای کودکان نوشته‌ام که به‌زودی منتشر خواهد شد.

 

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت