این مرکز  از سال 1379 کار خود را آغاز کرده و تا این لحظه  فعالیت خود را با کارگاههای فرهنگی و ادبی  ادامه داده است .

 در حال حاضر این مجموعه دارای 10243 جلد کتاب   می باشد  و در فضایی دانشین با مساحت 610 متر مربع دارای سالن کودک و نوجوان برای  استفاده  اعضا  می باشد

 

خدمات مرکز :  کارگاههای فرهنگی و هنری و ادبی  ویزه کودکان 7 تا 16 سال

اجرای فعالیتهای فرهنگی ویزه اعضاحقیقی و مجازی

 برگزاری کارگاههای تخصصی و فعالیتهای فرهنگی و هنری و ادبی

 

 بخش های مرکز  :  کتابخانه  کودک و نوجوان  - سالن آمفی تئاتر ( که هنوز به بهره بر داری نرسیده )    3 کارگاه  در مساحت 610 متر مربع

امکانات ویزه مرکز: کتابخانه کودک و نوجوان / سالن آمفی تئاتر ( که هنوز به بهره بر داری نرسیده کارگاه هنری و ادبی

امکانات کارگاهی : سه  کارگاه  هنری و ادبی

 خدمات فراگیر: ندارد

روزها و ساعات فعالیت: یک شیفت    8 صبح تا 14 بعد از ظهر  روز های زوج دختر و روز های فرد پسر

پرسنل:  1 نفر مربی مسئول 1 نفر مربی فر هنگی 1 نفر خدمات

شرایط عضویت:  داشتن  7 سال  تا 16  سال

پرداخت شهریه : 12000 تومان در مرکز حقیقی

آدرس : ماهشهر فاز 4 بلوار اباذر    جنب مدرسه شاهد آینده سازان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز ماهشهر

 کدپستی :17366-63518

 تلفن کانون  :  52337400

  مسئول مرکز  :خانم دقایقی

 

اخبار مرکز:

 

  • 1401/08/16 - 13:30
  • تعداد بازدید: 3460
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) با موضوع " بررسی طرح و نقش در آثار سفالین" و حضور حکیمه بهرامی مدرس و مربی سفالگری کانون استان، کارشناس واحد هنرهای تجسمی و اعضای این انجمن، به میزبانی مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز برگزار شد.

حکیمه بهرامی در این نشست با تأکید بر عناصر نمادین گفت: یکی از بهترین ویژگی‌های نقش‌پردازی ایرانی، استفاده از عناصر نمادین است که بررسی این نقوش می‌تواند امکانات جدیدی را برای شناخت هنر ایرانی و ارتباط آن با موضوعات مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و..‌ فراهم سازد.

وی با اشاره به انواع نقوش ایرانی توضیح داد: از مهم‌ترین نقوش نمادین می‌توان به نقش شیر اشاره کرد که همواره در طول تاریخ (از دوران کهن تا به امروز) هنر ایران حضور داشته و معانی متفاوتی را در بر دارد.

بهرامی در ادامه تصریح کرد؛ نقش شیر، نشانه آریایی وسمبل ایرانی بوده که در کنار پادشاهان باستان، به عنوان یک نماد سلطنتی، شجاعت و قدرت آمده است و همانند یوز، ببر، پلنگ در جدال با دلاوران مشاهده می‌شود.

این مربی سفال با اشاره به شیرهای سنگی که در گورستان‌ها دیده می‌شود گفت: بعد از ورود اسلام به ایران و منع استفاده از مجسمه نقش شیر، به عنوان مظهر قدرت و شجاعت باقی ماند و با هوشمندی خاص ایرانیان با تعبیری جدید، به‌ سرعت به یکی از نشانه‌های سنتی در دین اسلام تبدیل شد به طوری که به امام علی (ع) لقب شیر خدا دادند.

وی توضیح داد: قوم بختیاری در گذشته بر روی مزار بزرگان خود شیر سنگی با نقش‌هایی همچون شمشیر، خنجر، تفنگ و کارد شکاری، تسبیح، شانه، انگشتر می‌گذاشتند و بیان‌کننده دلاوری و رشادت آن فرد بود.

ایشان در ادامه به دیگر تعابیر متفاوت نماد شیر پرداخت و گفت: محافظ (نگهبان)، مرگ (نیستی) و ابدیت (جاودانگی)، تعابیر دیگر از این نماد است که هر کدام به ‌نوعی در آیین و رسوم مردم تعبیرخود را نشان می‌دهد.

او در پایان عنوان کرد؛ یکی از دلایل ماندگاری بسیاری از نقوش، ریشه‌دار بودن آن‌ها در ادیان قدیم ایران و آیین‌های آن دوره است که با شروع اسلام رنگ اسلامی به خود گرفته و به نوعی درتار و پود اعتقادات و باورهای اسلامی نفوذ پیدا کردند.

در ادامه این نشست، کارگاه آموزشی ساخت مجسمه‌های سفالی با الهام از مجسمه‌های بومی_ محلی استان خوزستان برگزار شد.

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت