این مرکز از سال 1379 با معماری خاص کتابخانه کودک و نوجوان افتتتاح شد و در سال 1380 فعالیت های فرهنگی و هنری خود را با یک مسئول و یک خدمات و چند مربی آزاد شروع کرد.

در حال حاضر این مرکز با 11294 جلد کتاب در فضایی آرام و دلنشین و با مساحتی بالغ بر 450متر مربع دارای سالن کودک و نوجوان برای استفاده اعضا می باشد.

خدمات مرکز : اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضا حقیقی و مجازی

برگزاری کارگاه تخصصی هنرهای بومی و نوشتن خلاق

برگزاری کلاس های آزاد نقاشی و طراحی

بخش های مرکز: کتابخانه کودک و نوجوان، سالن نمایش

امکانات ویژه مرکز: سالن مطالعه کودک و نوجوان، سالن نمایش، 3 کلاس، آبدار خانه، سرویس بهداشتی

امکانات کارگاهی: ندارد

امکانات فراگیر : ندارد

روز و ساعت فعالیت: مرکز در تمام روزهای هفته از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 14 ظهر فعالیت دارد / روزهای زوج پسر و روزهای فرد دختر

پرسنل: 1نفر مسیول مرکز، 1نفر مربی فرهنگی، 1نفر خدمات

شرایط عضویت: داشتن حداقل 6 سال تا 17 سال و پرداخت شهریه 20000 تومان برای عضویت در مرکز حقیقی

 

نشانی:  شادگان،  خیابان ولایت- بلوار کشاورز- جنب مدرسه استثنایی بهار انقلاب

تلفن : 53727015        

مسئول مرکز: البوغبیش

اخبار مرکز:

 

 

  • 1400/03/02 - 10:56
  • تعداد بازدید: 5788
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

شاعر باید ساختاری قدرتمند در اثرش ایجاد کند

کبری بابایی شاعر و منتقد ادبی معتقد است: شاعر باید بهم‌پیوستگی را بین کلمات و عبارات و سطرها، بیشتر نشان بدهد به گونه‌ای که هر کلمه و سطر، کلمه و سطر دیگر را کامل کند، حرف یا تصویر تازه‌ای به آن اضافه کند، از لحاظ ارزش ادبی جایگاه داشته و البته منحصر به‌فرد باشد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، کبری بابایی شاعر و منتقد ادبی، در سی و یکمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز، با بیان این مطلب گفت: در شعر، سطرها به لحاظ محتوا و خیال باید به شکلی همدیگر را کامل کنند که زمینه بیان سطرهای پایانی از ابتدا وجود داشته باشد و شعر گام‌به‌گام پیش برود و در جهان خودش به طور طبیعی به این پایان‌بندی برسد. آن‌گاه دیگر احساس نمی‌کنیم که شاعر ابتدا پایان اثر را سروده و بعد به سراغ ابتدا رفته‌است.

مولف کتاب "من آدم آهنی شدم"  به لزوم هوشمندانه بودن عنوان شعر اشاره کرده و توضیح داد: عنوان اثر از نظر محتوایی نباید نقطه عطف شعر باشد. نقطه‌ی عطف جایی است که مخاطب باید به اصلی‌ترین حرف شاعر برسد و دلیل او را از سرودن شعر درک کند. وقتی نام شعر به این نقطه بزنگاه و عطف اشاره می‌کند، لذت کشف پایان کمرنگ می‌شود.

این شاعر و منتقد ادبی با بیان اینکه در سرودن شعر انتخاب و چینش کلمات اهمیت زیادی دارد و می‌تواند تصویر یا عبارت ما را از معمولی بودن به شگفت‌انگیز بودن برساند، تاکید کرد: دایره واژگان نسبتا گسترده‌ای که در ذهن شاعر است به او امکان انتخاب کلمات را می‌دهد. اگر دایره‌ی واژگانی گسترده و کامل باشد کمتر احساس می‌کنیم که کلمه‌ای به زور یا به ضرورت وزن وارد شعر شده است.

وی در ادامه گفت: البته با همه گستردگی واژه‌ها و تنوع فضاها، شاعر باید سراغ کلماتی که ترکیب‌های تازه‌تر و نوآورانه‌تر می‌سازند برود و اجازه ندهد ترکیب‌ها در شعرش شبیه شاعران دیگر باشند.

بابایی با اعتقاد به اینکه تصاویر شعر و کدهایی که شاعر برای کشف آنچه می‌گوید به ما می‌دهد باید تاثیر‌گذار و تامل‌برانگیز باشند، تشریح کرد: یک شعر خوب بدون مستقیم‌گویی و در قالب تصویرسازی، مقصود و منظورش را به مخاطب نشان می‌دهد. تصویرهایی که با کلمات ساخته می‌شوند، وقتی آن‌ها را می‌خوانیم کم‌کم توی ذهن جا می‌گیرند. بعد بی‌آنکه شاعر حرفش را مثل یک بیانیه علمی بگوید و رک و راست دلایل عقلانی بیاورد، ما متوجه منظورش می‌شویم و احتمالاً آن را می‌پذیریم یا درباره‌اش فکر می‌کنیم. در این بین تصاویر در شعر بهتر است نوآورانه باشند، زیرا اگر شبیه آن‌ها در آثار دیگر هم وجود داشته باشد چندان توجه مخاطب را جلب نمی‌کنند.

بر اساس این گزارش آتنا دهقانی، سنا امرایی، فاطمه نصیری راسفندی و وحید شهپری ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش آثار خود پرداختند.

گفتنی است: سی و یکمین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز که در ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ و در صفحه‌ی مجازی این انجمن با حضور مدیر کل و معاونت فرهنگی کانون استان خوزستان، کارشناس و مربیان آفرینش‌های ادبی، کبری بابایی شاعر کشوری و جمعی از اعضای مراکز کانون کلان شهر اهواز برگزار شد با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به‌کار خود پایان داد.

 

 

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت