این کتابخانه فعالیت خود را از سال 1394 در10 دبستان غرب اهواز آغاز کرده است.

 

در حال حاضراین مجموعه دارای مساحت20متر مربع می باشد و حدود4150 جلد کتاب ثبت سیستم شده که در اختیار کودکان و نوجوانان مدارس محروم قرار می گیرد.

 

خدمات مرکز : اجرای فعالیت های فرهنگی و هنری ویژه اعضای حقیقی و مجازی .

 

 ساعت فعالیت مرکز یک شیفت : 8 صبح الی 14 می باشد .

 

پرسنل : ( 1 ) مربی فرهنگی

 

شرایط عضویت : داشتن حداقل 6  تا 17 سال می باشد .

 

نشانی : اهواز فازدو پاداد شهر مجتمع فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان خوزستان

مسئول مرکز: محسن بقال زاده

09163174248

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1399/12/03 - 08:30
  • تعداد بازدید: 5661
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
هادی فردوسی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان

محتواهای یأس آلود در شعر، مناسب نوجوانان شاعر نیست

هادی فردوسی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: ممکن است پرداختن به مضمون‌های حاوی یأس و اندوه، از نظر تکنیک شعری اشکالی نداشته باشد اما پیام‌های تاریک و منفی در شعر، مناسب سن شاعران نوجوان نیست، و بهتر است مضامین و حوزه‌های دیگر را برای سرودن امتحان کنند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، هادی فردوسی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان که در دهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند و شوشتر سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: روان‌شناسی ادبی ایجاب می‌کند که عاطفه و احساس در شعر، موج بزند و نوجوانان شاعر باید بر اساس تجارب مختص سن خود در این وادی قدم بردارند.

او با اشاره به این‌که یک شروع خوب، از ملزومات تأثیرگذاری و استحکام ساختار شعر است، افزود: آغاز و پایان‌بندی قوی باعث می‌شود که شعر به درجه‌ی پیروزی نزدیک شود و استحکام ارکان آن افزایش یابد.

فردوسی توضیح داد: البته این مسئله نباید موجب شود که از میانه‌ی شعر غافل شویم و خلق تصاویر بدیع و تازه را در اواسط اثر کنار بگذاریم.

مربی باسابقه‌ی کانون استان فارس در زمینه‌ی نقد اشعار کلاسیک، اظهار داشت: شعر باید محکم و ساختارمند باشد، به این معنا که هر جزء در جایگاه مناسب خویش قرار گرفته و رسالت خود را بهترین شکل ادا کند. بنابراین شاعران فرم گرا و زبان گرا معمولاً موفق‌تر هستند، مهم‌ترین نکته در قالب کلاسیک نیز ایفای نقش گسترده و تأثیرگذار قافیه در جایگاه خود است.

این شاعر کودک و نوجوان در ادامه به شرح مؤلفه‌های شعر سپید پرداخت و گفت: برای رسیدن به مرزهای شعر، در قالب سپید باید به موسیقی داخلی، کناری، معنایی و دیداری اثر توجه کنیم که همگی ماحصل تناسب بین حروف، طنین کلمات، کاربرد آرایه‌ی جناس، مناسبات لفظی، تکرار، جابه‌جایی ارکان جمله و... هستند.

مؤلف کتاب «خورشید در حصار» در ادامه به لزوم رعایت منطق شعری در خلق اثر، اشاره کرد و افزود: تأکید در شعر باید موجبات کشف در ذهن مخاطب را ایجاد کند.

ماهیت قالب هایکو، اندیشه، تخیل، زبان شعر، موسیقی شعر، آشنایی‌زدایی، پرهیز از ضعف تألیف، نحوه‌ی خوانش شعر و ترکیب‌سازی ازجمله موارد دیگری بود که فردوسی در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

بر اساس این گزارش، کیمیا محسنی، ارمغان خدادادی، سمانه حاصلی، معصومه عبداللهی یکتا، فاطمه رحیمی کیان و ریحانه بختیاری زاده، ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

دهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور هادی فردوسی شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌های گتوند و شوشتر در صفحه‌ی مجازی این انجمن، برگزار شد.

گفتنی است: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان ۶ انجمن ادبی فعال دارد و انجمن ادبی شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان ازجمله این انجمن‌ها است. این انجمن در مرکز گتوند با سرپرستی سکینه ظهراب زاده مربی ادبی، فعالیت خود را در زمینه جذب و پرورش استعدادهای ادبی این شهرستان، در رده‌ی سنی نوجوان گسترش داده و با برگزاری جلسات تخصصی شعر به‌صورت ماهانه، با حضور کارشناسان مجرب، میزبان نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه از ادبیات است.

 

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت