این مرکز درسال 1378در یک ساختمان با مساحت 750متر  افتتاح شد .

وتا کنون فعالیت های خود را در زمینه کارگاه های فرهنگی ،هنری وادبی اجرا کرده است .

این مجموعه 13624جلد کتاب دارد که در فضای دلنشین وشاد جا گرفته است .

بخش های مرکز :سالن مطالعه کودک ونوجوان ،یک کلاس خط ونقاشی  

سالن آمفی تئاتربه مساحت 90متر وظرفیت 100نفر

امکانات ویژه مرکز :سالن مطالعه کودک ونوجوان ،سالن امفی تئاتر ،1کارگاه هنری

امکانات کارگاهی: 1کارگاه هنری

خدمات فراگیر: ندارد .

پرسنل :1مربی فرهنگی به همراه خدمات مرکز

شرایط عضویت : 6تا17سال وپرداخت هزینه شهریه حقیقی 20000تومان

مجازی 1000تومان

روز وساعت فعالیت :دختر :روزهای زوج  پسر : روزهای فرد

ساعت مراجعه 8 صبح الی 14

خدمات مرکز : به صورت مجازی وحقیقی (اجرای فعالیت های فرهنگی ،هنری وادبی)

نشانی :خرمشهر  کوی طالقانی .خیابان خلیج فارس ،نبش شقایق

مرکز شماره 3خرمشهر

تلفن 06153523594

کدپستی :6413716553

جانشین مسئول :هاشمیه طبیشی

 

اخبار مرکز:

 

  • 1401/08/16 - 13:30
  • تعداد بازدید: 3461
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) با موضوع " بررسی طرح و نقش در آثار سفالین" و حضور حکیمه بهرامی مدرس و مربی سفالگری کانون استان، کارشناس واحد هنرهای تجسمی و اعضای این انجمن، به میزبانی مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز برگزار شد.

حکیمه بهرامی در این نشست با تأکید بر عناصر نمادین گفت: یکی از بهترین ویژگی‌های نقش‌پردازی ایرانی، استفاده از عناصر نمادین است که بررسی این نقوش می‌تواند امکانات جدیدی را برای شناخت هنر ایرانی و ارتباط آن با موضوعات مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و..‌ فراهم سازد.

وی با اشاره به انواع نقوش ایرانی توضیح داد: از مهم‌ترین نقوش نمادین می‌توان به نقش شیر اشاره کرد که همواره در طول تاریخ (از دوران کهن تا به امروز) هنر ایران حضور داشته و معانی متفاوتی را در بر دارد.

بهرامی در ادامه تصریح کرد؛ نقش شیر، نشانه آریایی وسمبل ایرانی بوده که در کنار پادشاهان باستان، به عنوان یک نماد سلطنتی، شجاعت و قدرت آمده است و همانند یوز، ببر، پلنگ در جدال با دلاوران مشاهده می‌شود.

این مربی سفال با اشاره به شیرهای سنگی که در گورستان‌ها دیده می‌شود گفت: بعد از ورود اسلام به ایران و منع استفاده از مجسمه نقش شیر، به عنوان مظهر قدرت و شجاعت باقی ماند و با هوشمندی خاص ایرانیان با تعبیری جدید، به‌ سرعت به یکی از نشانه‌های سنتی در دین اسلام تبدیل شد به طوری که به امام علی (ع) لقب شیر خدا دادند.

وی توضیح داد: قوم بختیاری در گذشته بر روی مزار بزرگان خود شیر سنگی با نقش‌هایی همچون شمشیر، خنجر، تفنگ و کارد شکاری، تسبیح، شانه، انگشتر می‌گذاشتند و بیان‌کننده دلاوری و رشادت آن فرد بود.

ایشان در ادامه به دیگر تعابیر متفاوت نماد شیر پرداخت و گفت: محافظ (نگهبان)، مرگ (نیستی) و ابدیت (جاودانگی)، تعابیر دیگر از این نماد است که هر کدام به ‌نوعی در آیین و رسوم مردم تعبیرخود را نشان می‌دهد.

او در پایان عنوان کرد؛ یکی از دلایل ماندگاری بسیاری از نقوش، ریشه‌دار بودن آن‌ها در ادیان قدیم ایران و آیین‌های آن دوره است که با شروع اسلام رنگ اسلامی به خود گرفته و به نوعی درتار و پود اعتقادات و باورهای اسلامی نفوذ پیدا کردند.

در ادامه این نشست، کارگاه آموزشی ساخت مجسمه‌های سفالی با الهام از مجسمه‌های بومی_ محلی استان خوزستان برگزار شد.

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت