این مرکز درسال 1354تاسیس شد وبعد از جمگ تحمیلی واتمام جنگ در3خرداد  1375بازسازی وافتتاح شد وتا این لحظه فعالیت خودرا با کارگاه های فرهنگی وهنری ادامه داده است .

در حال حاضر این مجموعه دارای 17439جلد کتاب در فضایی جذاب وزیبا با مساحت 1350متر مربع دارای سالن مطالعه 100متری ودو کلاس نقاشی وسفالگری می باشد.

دربیرون محوطه 550متر یک سوئیت کوچک با مساحت 20متر دارد .

خدمات مرکز :کارگاه های هنری وفرهنگی ویژه گروه های سنی 6تا17سال

اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضای حقیقی ومجازی

برگزاری فعالیت های فرهنگی ،هنری وادبی

برگزاری کارگاه های تخصصی وفعالیت های فرهنگی هنری وادبی

بخش های مرکز :کتابخانه کودک ونوجوان ،سالن نمایش در مساحت 100متر

امکانات ویژه مرکز :سالن مطالعه کودک ونوجوان ،سالن نمایش ،کارگاه هنری

امکانات کارگاهی :یک کارگاه هنری

خدمات فراگیر ندارد .

روز وساعات فعالیت :8صبح تا 14

روزهای زوج پسر وروزهای فرد دختر

پرسنل :1مربی فرهنگی ،مربی مسئول و1نفر خدمات

شرایط عضویت :داشتن حداقل 6سال تا 17سال .پرداخت شهریه 12000تومان برای عضویت حقیقی

نشانی :خرمشهر خیابان فردوسی ،خیابان شهیدان نورانی ،جنب سینما نخل

تلفن :53512040

مسئول مرکز خانم فرسانی

 

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1401/08/16 - 13:30
  • تعداد بازدید: 3462
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) با موضوع " بررسی طرح و نقش در آثار سفالین" و حضور حکیمه بهرامی مدرس و مربی سفالگری کانون استان، کارشناس واحد هنرهای تجسمی و اعضای این انجمن، به میزبانی مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز برگزار شد.

حکیمه بهرامی در این نشست با تأکید بر عناصر نمادین گفت: یکی از بهترین ویژگی‌های نقش‌پردازی ایرانی، استفاده از عناصر نمادین است که بررسی این نقوش می‌تواند امکانات جدیدی را برای شناخت هنر ایرانی و ارتباط آن با موضوعات مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و..‌ فراهم سازد.

وی با اشاره به انواع نقوش ایرانی توضیح داد: از مهم‌ترین نقوش نمادین می‌توان به نقش شیر اشاره کرد که همواره در طول تاریخ (از دوران کهن تا به امروز) هنر ایران حضور داشته و معانی متفاوتی را در بر دارد.

بهرامی در ادامه تصریح کرد؛ نقش شیر، نشانه آریایی وسمبل ایرانی بوده که در کنار پادشاهان باستان، به عنوان یک نماد سلطنتی، شجاعت و قدرت آمده است و همانند یوز، ببر، پلنگ در جدال با دلاوران مشاهده می‌شود.

این مربی سفال با اشاره به شیرهای سنگی که در گورستان‌ها دیده می‌شود گفت: بعد از ورود اسلام به ایران و منع استفاده از مجسمه نقش شیر، به عنوان مظهر قدرت و شجاعت باقی ماند و با هوشمندی خاص ایرانیان با تعبیری جدید، به‌ سرعت به یکی از نشانه‌های سنتی در دین اسلام تبدیل شد به طوری که به امام علی (ع) لقب شیر خدا دادند.

وی توضیح داد: قوم بختیاری در گذشته بر روی مزار بزرگان خود شیر سنگی با نقش‌هایی همچون شمشیر، خنجر، تفنگ و کارد شکاری، تسبیح، شانه، انگشتر می‌گذاشتند و بیان‌کننده دلاوری و رشادت آن فرد بود.

ایشان در ادامه به دیگر تعابیر متفاوت نماد شیر پرداخت و گفت: محافظ (نگهبان)، مرگ (نیستی) و ابدیت (جاودانگی)، تعابیر دیگر از این نماد است که هر کدام به ‌نوعی در آیین و رسوم مردم تعبیرخود را نشان می‌دهد.

او در پایان عنوان کرد؛ یکی از دلایل ماندگاری بسیاری از نقوش، ریشه‌دار بودن آن‌ها در ادیان قدیم ایران و آیین‌های آن دوره است که با شروع اسلام رنگ اسلامی به خود گرفته و به نوعی درتار و پود اعتقادات و باورهای اسلامی نفوذ پیدا کردند.

در ادامه این نشست، کارگاه آموزشی ساخت مجسمه‌های سفالی با الهام از مجسمه‌های بومی_ محلی استان خوزستان برگزار شد.

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت