مرکز باغملک با مساحت کلی 1073متر مربع از سال 1380 تاسیس شده واز تظر ساختمان دارای دو بخش است . یک قسمت آموزشی و دارای سالن مطالعه و آمفی تئاتروکلاسها ی مختلف که تا به امروز کارگاههای فرهنگی ،هنری و ادبی در مرکز در حال برگزاریست  و قسمت دیگر بصورت مهمانسرا است که درحال حاضر در دست خدمت گزار اداره است .

در مرکز تعداد 9853جلد کتاب در فضای سالن مطالعه وجود دارد .سالن مطالعه و قفسه های کتاب در یک سالن بصورت سیستم باز قرار دارد . مساحت سالن مطالعه 145 متر مربع برای اعضاء کودک و نوجوان می باشد .

خدمات مرکز :

اجرای فعالیت های فرهنگی برای اعضاء حقیقی و مجازی .

کارگاههای فرهنگی ،هنری و ادبی برای گروههای سنی 6 تا 17 سال .کودک و نوجوان

برگزاری کارگاههای تخصصی و فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبی

بخش های مرکز :

کتابخانه و سالن مطالعه کودک و نوجوان 420 مترمربع زیر بنا دارد. سالن نمایش 180 متر می باشد .

امکانات ویژه مرکز :

سالن مطالعه کودک و نوجوان /سالن آمفی تئاتر / کارگاه هنری و کلاس ادبی

امکانات کارگاهی :

کارگاه هنری (نقاشی و سفال )

خدمات فراگیر :ندارد

روز و ساعت فعالیت :

مرکز بصورت تک شیفته از ساعت 8 الی 13 / روزهای زوج دختران و روزهای فرد پسران از خدمات مرکز استفاده می کنند

پرسنل :

1 نفرمربی مسئول  - 1 نفرمربی هنری – 1 نفر خدمات

شرایط عضویت :

داشتن شرایط سنی 6 تا 17 سال برای کودک و نوجوان و پرداخت شهریه 25000 هزار تومان برای عضویت در مرکز حقیقی به مدت یک سال

نشانی :

خوزستان –شهرستان باغملک –خیابان آیت ا... خامنه ای روبروی کتابخانه ارمغان ،جنب ترمینال اهواز (نشانی برروی نقشه)

تلفن : 06143723127                                                                     

مسول مر کز :  اکبر آقایی

اخبار مرکز:

 

 

  • 1399/09/27 - 11:56
  • تعداد بازدید: 5579
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
شاعر و نویسنده کودک و نوجوان

شعر تأثیرگذار، تلفیق عاطفه، تخیل و اندیشه است

زهرا پُردل شاعر و نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: یک شعر تأثیرگذار باید علاوه بر ساختار زبانی و موسیقیایی، تلفیقی از عناصر، عاطفه، تخیل و اندیشه باشد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، زهرا پردل شاعر و نویسنده کودک و نوجوان که در نهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان «آیینه‌های ناگهان» مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند، شوش و شوشتر، سخن می‌گفت با بیان این مطلب گفت: شاعر در واقع، اندیشه و احساس خود را در ظرف زیبایی از تخیل می‌ریزد و به مخاطبانش ارائه می‌دهد و در این میان نقش تصویر در انتقال پیام به شکل هنری کاملاً مهم است.

او با اشاره به لزوم بازنگری و ویرایش در شعر افزود: شاعر وقتی شعرش را می‌سراید باید دوباره آن را بخواند؛ واژه‌های اضافی را حذف کند و به این بی اندیشد که چگونه جای برخی واژه‌ها را با واژه‌های دیگر عوض کند تا شعرش شاعرانه‌تر شود.

پُردل اضافه کرد: حروف اضافه و بدون کاربرد در شعر نباید زیاد باشد و شاعر برای پر کردن وزن نباید دست به استفاده از حروف ربط، شرط و غیره بزند. بلکه به‌راحتی می‌تواند واژه‌های مناسب‌تری را جایگزین کند.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان در ادامه به نوجوانان شاعر خوزستانی توصیه کرد: تا می‌توانید خیال‌پردازی کنید و تصاویر تازه کشف کرده و بدون دغدغه قالب‌های شعری و نکاتی این‌چنین، فقط و فقط بنویسید و تا می‌توانید شعر شاعران بزرگ را بخوانید.

این فعال و پژوهشگر ادبی در ادامه‌ی نهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان «آیینه‌های ناگهان» مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند، شوش و شوشتر، به تشریح و بیان چیستی شعر سپید پرداخت و گفت: در محور عمودی شعر سپید، سطرها به لحاظ مضمونی و مفهومی باید چون حلقه‌های یک زنجیر در پی هم آمده باشند و ارتباط علت و معلولی تصاویر به‌گونه‌ای رقم بخورد که بافت شعر پیوسته و یکدست باشد.

پُردل در ادامه به شباهت‌ها و وجه تمایز شعر سپید و‌ متن ادبی پرداخت و افزود: اگرچه این نوع شعر از نظر نداشتن وزن شبیه متن ادبی است اما در شعر سپید توصیف و اضافه‌گویی‌ها جایگاهی ندارد.

او اضافه کرد: برخلاف متن ادبی، در شعر سپید، توصیف جایش را به تصویر داده است و شاعر کشف‌های جدید خود را از پدیده‌های هستی، با تصاویر موجز و هنری به نمایش می‌گذارد.

این کارشناس ادبی توضیح داد: شعر سپید بیان خیال‌انگیزترین تصاویر با کمترین کلمات است. در این نوع شعر، وزن عروضی وجود ندارد اما شاعر به شکل‌های مختلف به کلامش موسیقی درونی و معنایی می‌بخشد.

تصویرپردازی در شعر، تشبیه و کاربرد قالب‌های نیمایی و سپید و تنش‌های وزنی در شعر، ازجمله موارد دیگری بود که این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در این نشست مجازی به تشریح آن‌ها برای نوجوانان پرداخت.

آنیسا خواجه پور، پریا مردانی، ضحی پورمرادیان نیکا احمدی، ستایش حسنی، شایسته تقی زاده، مهرانه رحیمی، فاطمه رحیمی کیان و ارمغان خدادادی ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

گفتنی است: نهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور زهرا پردل شاعر، نویسنده، پژوهشگر و کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان، کارشناسان ادبی و فرهنگی استان خوزستان، مربیان ادبی استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌های گتوند، شوش و شوشتر به‌صورت مجازی برگزار شد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت