• 1399/12/29 - 20:27
  • تعداد بازدید: 5887
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
اسماعیل اله دادی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان

شعر باید اندیشه و حکمت داشته باشد

اسماعیل اله دادی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: در مواجهه با شعر، مخاطب باید به تفکر واداشته شود و کلمه‌ها و ترکیبات او را به سمت اندیشه‌ی اثر رهنمون سازند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، اسماعیل اله دادی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان که در یازدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند و شوشتر سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: هر شعر باید یک قسمت نامکشوف داشته باشد و زمینه‌ی کشف و شهود را ایجاد کند. اگر شاعر همه‌چیز را بگوید و مخاطب را به تفکر وادار نکند، شعر تأثیر خود را از دست می‌دهد.

او با اشاره به این‌که در غزل معاصر، در زمینه‌ی خلق تصاویر شاعرانه، ترکیب‌های ناب و مضامین تازه، خلأ احساس می‌شود، افزود: غزل معاصر از دهه‌ی ۷۰ به بعد به سمت تریبون پسندی رفت، به این معنا که اثر در نگاه اول زیبا به نظر می‌رسد ولی در خوانش های دقیق‌تر حرف تازه و دندان‌گیری در آن پیدا نمی‌شود. در واقع آفت غزل معاصر به اصطلاح، یک بار مصرف بودن آن است.

اله دادی توضیح داد: در مجامع ادبی اغلب شاهد این هستیم که اشعار لایه‌ی ظاهری خوب دارند ولی باطن و محتوای چندان جالب و شنیدنی ندارند.

وی به نوجوانان شاعر توصیه کرد که فریب هیاهوهای نشست‌ها و جشنواره‌ها را نخورند و در یاد داشته باشند که اگر چه غزل گفتن در دیار بزرگانی چون حافظ و سعدی و مضمون تازه آوردن سخت است، اما باید سعی کنند در مضامین به سمت و سوی تکرار نروند.

مربی باسابقه‌ی کانون استان لرستان در زمینه‌ی تخیل در شعر، اظهار داشت: فرق شعر و نا شعر، تخیل است و کلام خیال‌انگیز مجوز ورود به دنیای شعر را دارد.

اله دادی تأکید کرد: نگاه یک شاعر به موضوعات و پدیده‌ها باید خیال‌انگیز باشد و در قالب کشف، مخاطب را با کلامی مواجه کند که اولین بار است با آن روبه‌رو می‌شود.

این شاعر کودک و نوجوان در ادامه به شرح مؤلفه‌های فرم گرایی در شعر پرداخت و گفت: در آسیب‌شناسی شعر شاعران نوجوان می‌بینیم که اغلب، شاعر درگیر انتقال حس و اندیشه بوده و از فرم که وجه دیگر شعر است غافل می‌شود، در حالی هم در فرم و هم در محتوا، باید دقت نظر لازم را به عمل آوریم.

او یادآور شد: فرم، ما را به معنا انتقال می‌دهد، فرم یعنی واج‌آرایی، هنجارشکنی، جناس، ایهام و ... که همه در قالب هم‌نشینی و مجاورت کلمات قرار می‌گیرند و باید عمیق‌تر و جدی‌تر به آن‌ها توجه کنیم.

مؤلف کتاب «دوربین خدا» در ادامه به لزوم رعایت جزئی‌نگری در خلق اثر، اشاره کرد و افزود: در شعر باید از کلی‌گویی و ایجاد تزاحم در ذهن مخاطب پرهیز کرده و جزئی‌تر و ملموس‌تر سخن بگوییم.

قافیه در شعر نیمایی،‌ تشبیهات تازه، جان‌بخشی، آشنایی‌زدایی، معرفی شاعران معاصر، وجه استعاری و تأویل‌پذیری اشعار حسین منزوی، و اندیشه و تکرار در شعر، ازجمله موارد دیگری بود که اله دادی در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

بر اساس این گزارش، معصومه عبدالهی یکتا، سمانه حاصلی، عارف یادگاری، ریحانه بختیاری زاده، کاظم رستمی و ریحانه کلانتر ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

یازدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور اسماعیل اله دادی شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌های گتوند، شوش و شوشتر در صفحه‌ی مجازی این انجمن، برگزار شد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت